Abstract:
پژوهش حاضر، بررسی رابطه برخی عوامل درون سازمانی با فرهنگ سازمانی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی است تا از این طریق زمینه برای سیاست گذاری و برنامه ریزی علمی فراهم شود. جامعه آماری این پژوهش، که در نیمه سال 1386 انجام گرفته، فرماندهان و دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی است. روش نمونه گیری فرماندهان به صورت تمام شمار بوده است به گونه ای که همه هفتاد و پنج فرمانده دانشجویی بررسی شدند تعداد دویست و بیست نفر دانشجو نیز به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. نوع تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی از نوع پیمایشی است. در این پژوهش رابطه بین متغیرهای سبک رهبری فرماندهان صف، آموزش و ساختار سازمانی دانشگاه با فرهنگ سازمانی آنان بررسی و سپس تفاوت بین دیدگاه فرماندهان ودانشجویان در خصوص رابطه عوامل فوق با فرهنگ سازمانی آنان مطالعه گذاشته شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که بین متغیرهای فوق با فرهنگ سازمانی دانشجویان رابطه وجود دارد. از طرف دیگر، بررسی فوق نمودار وجود تفاوت معنادار بین دیدگاه دانشجویان با فرماندهان خود درباره موضوع مورد مطالعه ما است.
Machine summary:
"&%04717ENDG047G% (به تصویر صفحه مراجعه شود) 8-مدل مفهومی تحقیق با عنایت به مبانی نظری،پیشینه،چارچوب نظری و همچنین جدول صفحۀ قبل که در آن جمعبندی کلی دیدگاههای مشترک نه نفر از دانشمندان مدیریت و رفتار سازمانی ارائه شد و جمعآوری دیدگاههای خبرنگان و همچنین توجه به محیط آموزشی جامعۀ آماری و ویژگیهای کاری نیروی انتظامی،مدل عمل تحقیق به شرح زیر تنظیم شد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیات تحقیق باتوجه به مبانی نظری و آرااندیشمندان،میتوان فرضیههای تحقیق را بدینگونه مطرح کرد: *بین سبک رهبری فرماندهان صف و فرهنگ سازمانی دانشجویان رابطه وجود دارد.
نتایج بهدست آمده نشان میدهد که دانشجویان ارزیابی متوسطی از این سؤال داشتهاند و در آزمون انجام گرفته مشخص شده است که سبک رهبری فرماندهان به عنوان یکی از متغیرهای اثرگذار بر ارتقای فرهنگ سازمانی دانشجویان از نظر هردو جامعه آماری،با کسب میانگین 4/37 درصد برای دانشجویان،اولین رتبۀ تأثیرگذاری را به خود اختصاص داده است.
در آزمون انجام گرفته مشخص شده است که سبک ساختار بهعنوان یکی از متغیرهای اثرگذار بر ارتقای فرهنگ سازمانی دانشجویان از نظر هردو جامعۀ آماری،با کسب میانگین 3/72 درصد برای فرماندهان و 3/35 درصد برای دانشجویان،سومین رتبۀ تأثیرگذاری را به خود اختصاص داده است.
پیشنهادهای مرتبط با فرضیۀ چهارم باوجود تأیید سه فرضیۀ اول تحقیق از سوی هردو نمونۀ آماری،پس از تجزیه و تحلیل آماری مشخص شد که در خصوص میزان تأثیر متغیرهای موردنظر بر فرهنگ سازمانی بین نظرات آنان تفاوت معناداری وجود دارد که به نظر میرسد با بیان تأثیر عوامل سازمانی و سایر عوامل اثرگذار برای فرماندهان و دانشجویان در کلاسهای آموزشی و توجیهی میتوان میزان تفاوت دیدگاه آنان را کاهش داد."