Abstract:
در انجیل یوحنا مسیح بشارت آمدن کسی را میدهد که نام او پراکلیتوس یا پاراکلیتوس است. پراکلیتوس بمعنی «ستوده» یا «محمد» واژه یی است که در متون کهن بکار رفته است و پاراکلیتوس بمعنی «تسلی دهنده» یا «روح القدس» واژه مورد قبول کلیساست. این مقاله با جستجو در نظریه عرفانی تجلی و چگونگی ظهور اسماء و صفات الهی در مراتب مختلف هستی و مظهریت انسان کامل برای اسم اعظم خداوند و تجلی آن در وجود پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) و نیز تداوم آن با حضور بقیه الله (عج)، در پی اثبات این مدعاست که آنچه در انجیل یوحنا، مسیح بشارت آمدنش را داده، همان حقیقت محمدیه(ص) است که با همه انبیا بوده و در وجود نبی اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) بکمال ظهور رسیده است. در این راستا ابتدا به تبیین تجلی اول و ظهور حقیقت محمدیه که «عقل اول» و «روح القدس» نامهای دیگر آن هستند، میپردازیم و سپس به تجلی دوم اشاره میکنیم که در نتیجه آن همه موجودات که در تجلی اول در علم الهی حضور دارند، در عالم خارج بمنصه ظهور میرسند و حقیقت محمدیه که بعنوان انسان کامل در لباس نبوت، رسالت و امامت نمودار میگردد و بر همه عوالم وجود ولایت دارد، همان تسلی دهنده، روح القدس یا ستوده است که مسیح بشارت آمدن و ماندنش را داده است. ازاینرو باوجود تفاوت مفهومی میان دو واژه پراکلیتوس و پاراکلیتوس، بلحاظ مصداقی میان این دو واژه تقاوتی وجود ندارد و مصداق هر دو یک حقیقت میباشد و آن حقیقت محمدیه (ص) است.
Machine summary:
"در این راستا ابتدا به تبیین تجلی اول و ظهور حقیقت محمدیه که«عقل اول»و«روح القدس»نامهای دیگر آن هستند،میپردازیم و سپسبه تجلی دوم اشاره میکنیم که در نتیجۀ آن همۀ موجودات در تجلیاول در علم الهی حضور دارند،در علم خارج بمنصه ظهور میرسند وحقیقت محمدیه که بعنوان انسان کامل در لباس نبوت،رسالت و امامتنمودار میگردد و بر همۀ عوالم وجود ولایت دارد،همان تسلیدهنده،روح القدس یا ستوده است که مسیح بشارت امدن و ماندنش را داده است.
از این سخت عیسی(ع)که میگوید:«او مرا جلال خواهد داد،کلام مرا خواهد گفت و به شما ابلاغ خواهد کرد»وجه اشتراک نظریه مهدویت در تفکر اسلامی ومفهوم روح القدس برای پاراکلیتوس در اندیشه مسیحی استناد میشود؛زیرا اولا آنچهدربارۀ«روح راستی که جهان نمیتواند او را بپذیرد چرا که او را نمیبیند ونمیشناسد»آمده است با مسئله غیبت حضرت مهدی(عج)منطبق است،ثانیا نام او«ستایششده»است که همان نام مبارک«محمد»است که نام آخرین حجت حقحضرت مهدی(عج)نیز میباشد و از سوی دیگر در اندیشه عرفان شیعی عصر حاضر،یگانه موجودی که دارای روح القدس است حضرت مهدی(عج)است.
68 نجی آخر الزمان(عج)وارث حقیقت محمدیه(ص) در عرفان شیعی،آخرین ولی خداوند و آخرین حلقۀ اتصال عالم مادی و عنصریبا عالم غیب،محمد ثانی،ولی عصر امام زمان(عج)است که صاحب نور حقیقتمحمدیه و روح القدس میباشد.
ادعایاین پژوهش آن است که اگر چه بلحاظ مفهومی این دو واژه دارای معانی متفاوتیاست،ولی مصداق واحدی دارند که«حقیقت محمدیه»نامیده میشود و بر پیامبراکرم(ص)و حضرت ولی عصر(عج)صدق میکند،زیرا واژۀ پراکلیتوس یا پاراکلیتوس،دربارۀ دو شخص بکار رفته است که در سه مورد با حضرت محمد بن عبد الله(ص)ودر یک مورد با منجی آخر الزمان امام محمد بن الحسن العسکری(ع)انطباق دارد."