Abstract:
در این کار پژوهشی تمام کتابهای درسی سال تحصیلی 88 – 1387 دوره ابتدایی کلمه به کلمه بررسی شده است. در این بررسی، کلماتی که در آنها آوای «ی» میانجی و یا همزه به کار رفته است مورد توجه قرار گرفته و میزان یکسان بودن املایی و شیوه ی نگارش و میزان هماهنگ بودن کتابهای مختلف سالهای مختلف مقایسه شده اند. گردآوری داده ها از طریق بررسی تک تک کلمات کتابهای مذکور صورت پذیرفته است. با توجه به نوع تحقیق، نحوه گردآوری داده ها و تجزیه و تحلیل آنها، روش انجام کار توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابهای درسی سال تحصیلی 88 – 1387 دوره ابتدایی می باشد و با توجه به اینکه تمام کلمات کتابها مورد بررسی قرارگرفته، حجم نمونه نیز تمام کتابهای فوق بوده و نمونه گیری انجام نشده است. تجزیه وتحلیل داده ها از طریق مشخص کردن فراوانی و درصد ناهماهنگیهای مربوط به آوای «ی» میانجی و همزه صورت پذیرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که در تعدادی از کتابهای درسی و همچنین در بین آنها در مقایسه با یکدیگر ناهماهنگیهایی از نظر نحوه اتصال پایه واژه-ها در کلمات مرکب وجود دارد.
Machine summary:
"درکتابهای درسی در موارد بسیاری بعد از واکۀ /e/ و یا به عبارتی«ه»بیان حرکت و قبل ازکسرۀ اضافه عدم هماهنگی وجود دارد به این مفهوم که به هر سه حالت بدون«ی»میانجی و بدون همزه(صورت غلط)،با«ی»میانجی و با همزه موارد زیادی مشاهده شده است.
1-2-بررسی این کلمات جدول شمارۀ 2 کلماتی را نشان میدهد که دارای«ه»بیان حرکت میباشند و درحالت اضافه از نظر داشتن یا نداشتن«ی»میانجی و همزه به دو یا سه شکل مختلف املاییبه کار رفتهاند و همگی بیانگر عدم هماهنگی در یکسان بودن املایی در کتابهاست.
کتاب شمارۀ 35(آموزش قرآن سال سوم) بعد از«ه»بیان حرکت در حالت اضافی یا وصفی هم شکل غلط بدون«ی»میانجی یاهمزه و هم با«ی»به کار رفته است(ر ج ق 10-3-1 و 2).
کتاب شمارۀ 44(ریاضی سال چهارم) بعد از«ه»بیان حرکت در حالت اضافی یا وصفی هر سه شکل بدون«ی»میانجی یاهمزه(شکل غلط)با«ی»میانجی و با همزه در این کتاب استفاده شدهاند.
کتاب شمارۀ 45(آموزش قرآن سال چهارم) بعد از«ه»بیان حرکت در حالتهای اضافی و وصفی هر سه شکل بدون«ی»میانجییا همزه(شکل غلط)،با«ی»میانجی و با همزه در کلمات استخراج شده از این کتاب به کاررفته است(ر ج ق 10-3).
کتاب شمارۀ 46(هدیههای آسمان سال چهارم) بعد از«ه»بیان حرکت در حالتهای اضافی و وصفی دو شکل با«ی»میانجی و باهمزه در کلمات استخراج شده از این کتاب دیده میشود(ر ج ق 10-3-2 و 3).
سال پنجم مهمترین عدم هماهنگی مشاهده شده در بین کتابهای این سال به شرح زیر میباشد: بعد از«ه»بیان حرکت در حالتهای اضافی و وصفی دو شکل بدون«ی»میانجی و با«ی»در بین کتابهای این سال به کار رفته است(ر ج ق 10-3)."