Abstract:
براساس بررسیهای بهعملآمده. عوامل موثر بر تصادفات عبارتند از: ۱) عامل انسانی
حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد. ۲) عامل اتومبیل حدود ۰ ۱۵ درصد. ۳)عامل جادهای حدود ۱۰
تا ۱۵ درصد. در این تحقیق، رانندگی یک کنش اجتماعی تلقی شنده و با استفاده از نقشه شناختی پارسنز برای آن چهار خردهسیستم در نظر گرفته شد که دارای ابعاد شخصیتی:
اقتصادی,» اجتماعی و فرهنگی است و فرضیههایی از آن دریافت شد و سپس براساس این
فرضیهها تحقیق انجام گرفت. روش تحقیق پیمایش و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه
برده؛ که اعتبار پرسشنامه از طریق آزمون آلفا کرونباخ سنجیده شد. حجم نمونه ۳۸۹ نفر از
رانندگان عمومی شهرستان بابل بود. یافتهها حاکی از آن است که سن، تحصیلات،خردورزی،
تقدیرگرایی، نظام هنجاری، رضایت شغلی و شیوه گرفتن گواهینامه بر میزان تصادفات
تاثیرگذار است.
Machine summary:
"از آنجا که در مورد تصادف نظریۀ مشخصی وجود ندارد،در این تحقیق سعی نمودیم کهرانندگی را یک فعل اجتماعی در نظر گرفته و برای تبیین آن از چارچوب تئوریکی پارسنز بهعنوان«نقشۀ شناختی»1استفاده نماییم که در این نقشۀ شناختی رانندگی یک سیستم فرضمیشود که دارای چهار خرده سیستم شخصیتی،اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی است که فعلرانندگی حاصل رابطه و تأثیر این چهار بعد میباشد که هر کدام از ابعاد فوق دارای متغیرهاییاندکه به توضیح نظری متغیرهای مهم پرداخته و سپس کل متغیرها را در قالب یک مدل نظریخواهیم آورد.
جامعه آماری این تحقیق کلیۀرانندگان جادهای شهرستان بابل بوده است که تعداد آنها 389 نفر به تفکیک زیر بودهاند: (به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به کم بودن تعداد کل جامعۀ آماری،برای برای بالا بردن دقت کار کل جامعۀ آماری به عنواننمونۀ تحقیق انتخاب شده است.
این تحقیق نشان داده است بین تحصیلا وتصادفات رابطۀ معنیدار و معکوس وجود دارد(0/14 و سطح معنیداری 0/004)،یعنیکسانی که تحصیلات پائینتری دارند بیشتر تصادف میکنند.
*بین تقدیرگرایی و تصادف رابطۀ معنیداری وجود دارد،انسان تقدیرگرا هر چیزی را بهتقدیر و سرنوشت نسبت میدهد و همهچیز را از قبل تعیین شده میداند و خود را در تغییر آنهیچکاره میداند رانندهای که در پیچ سبقت میگیرد وقتی از وی پرسیده شود که اگر ماشین ازمقابل بیاید چه میکنی؟میگوید:«ای بابا!مرگ دست خداست»انسان تقدیرگرا کسی است که برای اعمالش محاسبات عقلانی در نظر نمیگیرد.
در زیر متغیرهایی که با تصادف رابطۀ معنیداری داشته و بر آن تأثیرگذار بودهاند به صورتمدلی ساده آورده شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) یشنهادات با توجه به نتایج این تحقیق،برای کاهش تصادفات میتوان دو پیشنهاد محوری مطرح نمود: 1-آموزش،2-تغییر و اصلاح قوانین."