Abstract:
باتوجه به اهمیت کتابهای آموزشی، در مقایسه با کتابهای دیگر، دقت در تالیف و علمیبودن روش آموزشی، رابطهای مستقیم با میزان کارآیی آن دارد متاسفانه باید خاطرنشان کرد که به مسئله مکالمه عربی آنچنانکه باید توجه نشده است و جز تعدادی اندک، کمتر نویسندگانی به تالیف اثر در این زمینه همت گماشتهاند که از موفقترین آنها میتوان به کتاب دروس فی لغه الاعلامالمسموع تالیف دکتر حامد صدقی و مجموعهکتابهای مکالمه (صدیالحیاه) کانون زبان که بههمت دکتر مسعود فکری بهرشته تحریر درآمده است، اشاره کرد. کتاب حاضر نیز با روشی متفاوت در همین راستا نگارش شده که قابل توجه و اهمیت است و دقت و تانی بیشتری را میطلبد.مکالمه، یکیازمهارتهای مهم یادگیری در هر زبان بهشمار میرود و مهارتهای شنیدن، نوشتن، خواندن، و صحبتکردن را دربر میگیرد. عمدهترین نقص موجود در برخی کتابهای مکالمه، کمبود مواد آموزشی صوتی و تصویری و روشمندی و عدم اهتمام به شکل و ساختار کتابهای مربوط به آن استکه البته 0در این کتابها به این مسئله توجه شده است و کتابهاییکهعمدتا ساختار01.نوشتاریصرف دارند، دراینامرموفق نبودهاند.درایـنمقالـه،کتاب نتکلم از دو بعد شکلی و محتوایی بررسی و محاسن و نقاط ضعف آن تبیین و در پایان، پیشنهادهایی جهت تعدیل یا تجدیدنظر با هدف بهبود کتاب ارائه شده است.
Machine summary:
"پژوهشنامۀ انتقادی،پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سال دهم،شمارۀ اول،بهار و تابستان 1389،صص 151-160 بررسی انتقادی کتاب«نتکلم»* علی أسودی** چکیده با توجه به اهمیت کتابهای آموزشی،در مقایسه با کتابهای دیگر،دقت در تألیف و علمی بودن روش آموزشی،رابطهای مستقیم با میزان کارآیی آن دارد متأسفانه باید خاطرنشان کرد که به مسئلۀ مکالمۀ عربی آنچنانکه باید توجه نشده است و جز تعدادی اندک،کمتر نویسندگانی به تألیف اثر در این زمینه همت گماشتهاند که از موفقترین آنها میتوان به کتاب دروس فی لغة الاعلام المسموع تألیف دکتر حامد صدقی و مجموعه کتابهای مکالمه(صدی الحیاة)کانون زبان که به همت دکتر مسعود فکری به رشتۀ تحریر درآمده است،اشاره کرد.
اخیرا اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است؛که از جملۀ آنها میتوان به مجموعه کتابهای صدی الحیاة تألیف دکتر مسعود فکری و دیگران و کتاب دروس فی لغة الاعلام المسموع دکتر حامد صدقی اشاره کرد که به نوبۀ خود گامی مهم و درخور ستایش است و حاکی از آن است که اینگونه تألیفات بدون وجود سابقههای بسیار در این زمینه،این امر را به مراتب سختتر میکند و اقداماتی اینچنین از طرفی دشوار و از سوی دیگر ارزشمند و مفید است.
کتاب نتکلم نوشتۀ استاد محمد جواد صادقیمجد در سال 1388 در 218 صفحه و با محتوای 31 درس در مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع)چاپ شده و دروس آن، مجموعهای از متون عمدتا داستانی به همراه لوح فشردۀ صوتی هر درس است،همچنین در آن، تمرینهای مختلف مهارتهای شنیداری و مکالمه به زبان عربی وجود دارد که به گفتۀ نویسنده، به منظور ترسیخ ساختارهای صحیح این زبان تألیف شده و سعی بر آن بوده است که از پتانسیلهای فارسیزبانان در یادگیری این زبان استفاده شود."