Abstract:
درس"مواد و خدمات کتابخانه برای کودکان و نوجوانان ازجمله د روسی است که در دورهء کارشناسی کتابداری به دانشجویان آموخته می شود. چگونگی نقد کتابهای کود کان ،یکی از مطالب مورد اشاره در این درس است. کتاب "گذری در ادبیات کود کان " از جمله منابع این درس در " مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس دوره کارشناسی کتابداری- کارشناسی (در دو شاخه): علو م انسانی و اجتماعی ، علوم پایه است. در این کتاب، معیارهایی در مورد چگونگی نقد ظاهری و محتوایی کتابهای کو دکان ارائه شده که به نظر می رسد هنوز هم در آثار جدید منتشره در مورد ادبیات کودکان دیده می شود. نوشتهء حاضر پس از بررسی میزان کارآیی این روش، نقاط ضعف آن را از طریق مقایسه با خود این روش و نیز، کتابهای مشابه ،روشن و روشی تازه برای انجام نقدکتابهای کود کان ارائه می کند.
Machine summary:
"" توجه به نظرات ابراهیمی دربارۀ خصوصیات تصویر در کتابهای کودکان،نشان میدهد که او نیز،حداقل در چند مورد به ارتباط ملاکهای بررسی تصویر بامعیارهای نقد محتوایی،آنگونه که در کتاب"گذری در ادبیات کودکان"مورد اشارهقرار گرفتهاند معتقد است و به این ترتیب،در اینجا هم روشن میشود که بررسیتصاویر،تماما در مقوله نقد ظاهری نمیگنجد و نمیتوان در مواردی این بررسی رادر یک نگاه و تنها با صرف چند دقیقه وقت انجام داد بلکه باید نسبت به موضوعکتاب آگاه بود و آنگاه تصاویر را بررسی نمود.
" اگر عوامل پیشنهادی از سوی ابراهیمی در مورد صفحهآرایی پذیرفته شودکه منطقی به نظر میرسد که پذیرفته شود زیرا کتاب"گذری در ادبیات کودکان"بهاین عوامل اشارهای نکرده است در این صورت نمیتوان این معیار را نیز جزءمعیارهایی به شمار آورد که با صرف چند دقیقه وقت یا با یک نگاه بتوان مورداستفاده قرار داد.
اشر در مورد ناشر،در کتاب مورد بحث نوشته شده:"آنچه مهم است و باید موردتوجه ارزشیاب یا انتخاب کنندۀ کتاب باشد این است که آیا ناشر صرفنظر ازشهرتش،در دنیای ادبیات کودکان چه رویهای داشته است؟آیا به کتابهای کودکان ونوجوانان فقط به عنوان وسیلۀ ازدیاد سرمایه یا کسب شهرت توجه کرده است؟یااین کار را جدی گرفته و برای نشر اینگونه کتابها از وجود افراد وارد و بااطلاع ازدنیای کودکان استفاده میکند و کوشش دارد در عین ارضای نیازهای مادی خودنیازهای معنوی نسل جوان را نیز برآورد.
تیجهگیری و پیشنهادها با توجه به استدلالهای بالا،در زیر بررسی میشود که آیا آنچه که در کتاب"گذری در ادبیات کودکان"تحت عنوان نقد ظاهری آمده میتواند جدا و پیش ازنقد محتوایی انجام شود،و اگر میتواند،کدامیک از معیارهای پیشنهادی در نقد ظاهری را میتوان تنها با صرف چند دقیقه وقت و بدون خواندن کتاب،بررسیکرد."