Abstract:
این مقاله به بیان تاثیرات تلویزیون در عرصه فرهنگ با تاکید بر مقوله های هویت قومی و ملی می پردازد. نتایج طرح شده که حاصل بخشی از یک پژوهش علمی در مرکز تحقیقات صدا و سیما است نشان می دهد از سویی در سه بخش برنامه های طنز، خبر و سریال در برخی مقوله های هویت پیام هایی به طور متوالی از تلویزیون ایران پخش شده و بینندگان در معرض این پیام ها قرار گرفته اند؛ و از سوی دیگر تماشای تلویزیون تاثیری بر هویت قومی افراد نداشته است. در رابطه با هویت ملی نیز نتایج رگرسیون چندمتغیره ثابت می کند میزان تماشای تلویزیون پس از متغیرهای گستره شبکه ارتباطی و میزان اعتماد به نفس افراد وارد معادله شده و به عنوان سومین عامل تاثیر گذار شناخته شده است. در مجموع، به رغم اینکه تلویزیون ایران در مورد هرکدام از مقوله های مورد بررسی هویت، پیام هایی را تولید و پخش می کند، اما این پیام ها در کنار سایر عوامل تاثیرگذارند و تلویزیون پس از سایر متغیر های نظام اجتماعی، عامل مؤثری بر نگرش مخاطبان در مورد هویت بوده است. همچنین این بررسی نشان داد برخلاف نظریه کاشت گربنر، در ایران تلویزیون بر ذهن مخاطبان تاثیر کاشتی نداشته و مردم بیشتر تحت تاثیر سایر متغیرهای نظام اجتماعی هستند.
Machine summary:
"در مورد ارتباط میان نحوۀ تماشای فیلم و سریال و نمره هویت ملی نتایج حاکی از ایناست که بین این دو متغیر رابطۀ معنیداری وجود دارد،یعنی هرچه میزان تماشای فیلم وسریال بالاتر میرود،نمره هویت ملی افراد نیز بیشتر میشود.
نتایج به دست آمده در مورد چگونگی ارتباط میان نحوۀ تماشای سریالهای خانوادگیایرانی و نمرۀ هویت قومی نشان میدهد افرادی که بیشتر سریال تماشا کردهاند،نمره هویتقومی بالاتری نیز دارند؛یعنی وجود رابطه میان این دو متیغر تأیید میشود.
نتایج رگرسیون چند متغیره نشان میدهد از مجموع متغیرهای مستقل تأثیرگذار بر هویت قومی، ابتدا متغیر گسترۀ شبکه ارتباطی فرد به عنوان مؤثرترین متغیر وارد معادله شده و پس از آنمتغیرهای سن،اعتماد به نفس،میزان تحصیلات پدر،هزینه خانوار و میزان تحصیلات مادربر هویت قومی افراد تأثیر داشتهاند.
نتایج رگرسیون چند متغیره نشان میدهد از مجموع متغیرهای مستقل تأثیرگذار بر هویتملی افراد،ابتدا گسترۀ شبکه ارتباطی فرد به عنوان مؤثرترین متغیر وارد معادله شده و پس از آنمتغیرهای اعتماد به نفس،میزان تماشای تلویزیون،سن و تحصیلات مادر بر هویت ملی افرادتأثیر داشتهاند.
در این جدول ضریب همبستگی چند متغیره در مرحله پنجم R برابر است با0/270 و ضریبتعیین به دست آمده در مرحله پنجم نشان میدهد در مجموع،پنج متغیر درون معادله یعنی گسترهشبکه ارتباطی،اعتماد به نفس،میزان تماشای تلویزیون،سن و تحصیلات مادر،میتوانند حدود25 درصد از واریانس متغیر وابسته(هویت ملی)را پیشبینی کنند.
در رابطه با دیگر متغیر مورد بررسی(هویتملی)نتایج رگرسیون چند متغیره نشان میدهد میزان تماشای تلویزیون پس از متغیرهای گسترۀشبکه ارتباطی و میزان اعتماد به نفس افراد وارد معادله شده و به عنوان سومین عامل تأثیرگذارشناخته شده است."