Abstract:
جنبش فتحالله گولن(Fethullah Gülen) گرچه ممکن است در ظاهر جنبشی غیرسیاسی و بیاهمیت به نظر بیاید، اما از جهات قابلتوجهی پراهمیت و شایان توجه است. توجهی گذرا به جنبشهای اسلامی حاضر در جهان اسلام و به خصوص منطقه پراهمیت خاورمیانه نشان میدهد که بیشتر جنبشهای اسلامی موجود جنبشهای بنیادگرا و دارای ضدیت با همزیستی هستند. این جنبشها عمدتا سیاسی بوده و هدف آنها فتح دستگاه دولتی و پس از آن حاکم کردن تفسیری قشری و ضد تجدد از اسلام بر جامعه است. جنبش آموزشی فتحالله گولن در این میان وضعیتی متفاوت دارد
Machine summary:
"گولن که 69 سال از بهار عمرش گذشته است، نویسنده تئوریپرداز و عالم مذهبی و صوفی ترک است که بیشتر عمر خود را وقف یافتن پاسخ به پرسشهایی از این قبیل کرده است که آیا چنین امکانی میسر است که یک معتقد مذهبی تمامعیار باشیم و در عین حال با مردم مذاهب دیگر نیز روابط خوبی داشته باشیم؟ افزون بر این، آیا میتوانیم در برابر ایدههای جدید و روشهای جدید فکری نیز با بینش و فکری باز برخورد کنیم؟(Shahrvandemrouz.
گولن معتقد است: مسلمانان باید آموزشی را در پیش بگیرند که به ادغام آنان در جهان معاصر منتهی میشود و باید فنآوری و علوم جدید را فرا گیرند و از این رو از حضور پررنگ مسلمانان در نظام سیاسی و اقتصادی جهانی حمایت میکند.
این مفهومپردازی در باب خدمت و رابطه آن با رستگاری دو مزیت اساسی برای جنبش آموزشی گولن ایجاد کرد: اولا پول و منابع زیادی بدین وسیله به سوی فعالیتهای جنبش سرازیر شد؛ ثانیا این طرز تفکر چنان به معلمان انگیزه داده است که در سختترین شرایط فعالیت میکنند.
2- اسلامی کردن دانش سکولار یکی از پرسشهایی که احتمالا پیرامون جنبش اسلامی گولن ایجاد میشود این است که چرا معلمان مذهبی در مدارس غیرمذهبی تدریس میکنند.
به این توصیف از امت مسلمانان که مرحله بعد از رویش قرائتهای متعدد از اسلام است، توجه کنید:«مسلمانان جهان نه تنها در دیدگاههای مذهبی، بلکه همچنین در جهتگیریهای سیاسی و اجتماعی، از جمله برداشتشان از دولت؛ برتری شریعت (قانون اسلامی) در مقابل دیگر منابع قانون؛ حقوق بشر، به خصوص حقوق زنان و اقلیتهای مذهبی؛ و حمایت، توجیه یا تحمل خشونت در پیشبرد برنامه های سیاسی و مذهبی دارای اختلاف هستند."