Abstract:
این نوشتار پس از تعریف کلام سیاسی، جهانبینی جامع امام خمینی( را که بر پایه حکمت صدرایی است و مهمترین ویژگی ایشان با دیگر عرفا و فقها به شمار میآید، بررسی میکند و در ادامه، با توجه به آموزه مهدویت که از کلیدیترین گزارههای اعتقادی شیعه محسوب میشود، به جستوجوی این واقعیت میپردازد که قرائت ایجابی امام خمینی( از آموزه مهدویت که حاصل سه نگاه عرفانی، کلامی و سیاسی ایشان است، توانست این آموزه را از یک بحث اعتقادی ـ کلامی محض به عرصههای سیاسی و اجتماعی وارد سازد و سرانجام به ظهور انقلاب اسلامی و آفرینش تمدن بزرگ اسلامی بینجامد.
In this article after defining the political theology, we try to have a close scrutiny to the worldview of imam Khomeini which based on Sadra transcendental philosophy. And This is the most important difference between he and other, jurisprudences. After that, regarding the Mahdism, we want to know how the new positive conception of imam Khomeini of Madism which is the combination of three theosophical, theological and political approach, could bring this doctrines to the political and social realms which finally resulted in Islamic revolution of Iran and producing of great Islamic civilization.
Machine summary:
بر این اساس، قانون اساسی آن به هر حال التقاطی بود و در عمل نیز لیبرالها و قدرتطلبها با حمایت از بیگانگان هرچه خواستند در عمل انجام دادند، ولی در این مرحله امام خمینی( بار دیگر نظریه ولایت فقیه را احیا ساخت و با استنباط و استنتاج از آن، پشتوانهای فقهی، فلسفی و سیاسی برای انقلاب فراهم آورد، بهگونهایکه قیام 15 خرداد را تا مرحله براندازی شاهنشاهی و استقرار حکومت اسلامی پیش راند.
(امام خمینی(، 1385: ج21، 396) خیزش انقلابی امام خمینی( با تکیه بر اندیشه مهدویت و تأسیس جامعه منتظر برای آمادهسازی زمینههای ظهور امام زمان( بر همگان ثابت کرد که اسلام نه تنها از مسائل سیاسی ـ اقتصادی، اجتماعی و نظامی هیچگاه به دور نبوده، بلکه در همه عرصهها بهترین راهکار را معرفی ساخته است.
گرچه قدرت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نظام اسلامی ایران هیچگاه قابل مقایسه با شاکله انقلاب موعود جهانی به رهبری حضرت مهدی( نیست و هیچیک از رهبران انقلاب اسلامی نیز چنین انگیزهای در سر نداشتهاند، ولی چون این حرکت مؤثر در ساختارها و روابط موجود جهانی با نام دین به وقوع پیوسته و هدف اصلی خود را زمینهسازی برای برپایی تمدن اسلامی مطرح ساخته است، در عمل، رسالت اندیشمندان مسلمان را در بیان بحث مهندسی تمدن اسلامی دو چندان میسازد.
(نک: رضایی، 1386: 9) حضرت امام خمینی( که معتقد بود باید در جامعه اسلامی، توحید در همه ساحتهای وجود تحقق یابد، موجی را پدید آورد که روژه گارودی فرانسوی درباره آن گفت: انقلاب اسلامی و ظهور آن، آغاز عصر جدید است و پایان آن هم با قیام مهدی( است.