Abstract:
یافته های پژوهشی، وجود روابطی بین اجزای خودآگاهی، با اختلالات شخصیتی را نشان می دهند. افزون بر این کاستی های مزمن در روابط بین فردی را، پیش زمینه اختلالات شخصیتی خوانده اند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر خودآگاهی بر جنبه های متفاوتی از اختلالات بین فردی دانشجویان بود. به این منظور، 334 دانشجو (197 زن و 137 مرد) از دانشکده های علوم تربیتی و روان شناسی، علوم انسانی، مهندسی، کشاورزی و علوم دانشگاه شیراز، به عنوان گروه نمونه برگزیده شدند. خودآگاهی به وسیله «مقیاس خودآگاهی» (SCS) مورد سنجش قرار گرفت. این مقیاس خود سنجی، شامل 24 گویه و سه مولفه عبارت از خودآگاهی خصوصی، خودآگاهی عمومی و اضطراب اجتماعی است. اختلالات روابط بین فردی، از طریق «پرسش نامه مشکلات بین فردی» (IIP) اندازه گیری شد. این پرسش نامه، متشکل از 45 گویه و 5 مولفه، عبارت از حساسیت بین فردی، دو سوگرایی بین فردی، پرخاشگری، نیاز به تایید اجتماعی و نبود جامعه پذیری است. در پژوهش حاضر، اعتبار و پایایی دو مقیاس یاد شده برای نخستین بار در فرهنگ ایرانی احراز شد. یافته ها در کلاس های آزمودنی های تحقیق و به شیوه گروهی انجام شد. تجزیه و تحلیل آماری داده ها از طریق تحلیل رگرسیون چند متغیره صورت گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش، نشان داد که خودآگاهی شخصی هیچ یک از مولفه های اختلالات روابط بین فردی را پیش بینی نمی کند. خودآگاهی عمومی رابطه ای مثبت با حساسیت بین فردی و نیاز به تایید اجتماعی داشت و افزایش اضطراب اجتماعی با فزونی تمامی مولفه های اختلالات روابط بین فردی همراه بود. این نتایج با توجه به یافته های مطالعات پیشین مورد بحث قرار گرفت و از کاربردهای مشاوره ای آن سخن به میان آمد.
Machine summary:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون،سلسلهمراتبی حساسیت بینفردی،روی عوامل جمعیتشناختی بهترتیب عبارت از جنسیت و سن و در مرحله بعد مؤلفههای خودآگاهی مشتمل بر(*),0/01< P (**)0/001< P خودآگاهی خصوصی،خودآگاهی عمومی و اضطراب اجتماعی نشان داد که جنسیت و سن تأثیر معنیداری بر حساسیت بینفردی ندارند،ازاینرو،از تحلیل نهایی حذف گردیدند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول شماره 8 نتایج تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی دوسوگرایی بینفردی را بهترتیبروی متغیرهای جمعیتشناختی و خودآگاهی نشان میدهد.
2. خودآگاهی عمومی که معطوف به آگاهی فرد نسبت به ادراکی است که تصور میکند،دیگراندرمورد او دارند،بهطور مثبت بر دو جنبه از اختلالات روابط بینفردی عبارت از حساسیت بینفردیو نیاز به تأیید اجتماعی تأثیر داشت.
3. اضطراب اجتماعی که توصیفگر نگرانی و پریشانی فرد از قرار داشتن در جمع دیگران واجتناب از ارتباطات گروهی است،با فزونی تمامی جنبههای اختلالات روابط بینفردی از جملهحساسیت بینفردی،دوسوگرایی بینفردی،پرخاشگری،نیاز به تأیید اجتماعی و نبود جامعهپذیری همراه بود.
این یافته که بانتایج برخی از مطالعات مربوط به تفاوتهای جنسیتی در ویژگیهای شخصیتی همسویی دارد(جاکلین،1989؛مک کوبی و جاکلین،1974)،نشانگر آن است که زنان کمتر از مردان درگیرمشکلاتی چون عدم تحمل روابط قدرت و روابط همکارانه با همتایان و نیز تمایل یا مبادرت به آزاررساندن به دیگران و یا احساس مورد تهدید قرار گرفتن هستند.
sserP ytisrevinU egdirbmaC -fleS etavirP dna cilbuP.
smelborP lanosrePretnI fo yrotnevnI eht morf dePoleveD sredrosiD ytilanosreP .
sredrosiD ytilanosreP fo lanruoJ eht dna noitarevesreP yrotalogeR-fleS.
nitelluB lacigolohcysP sti dna elacS ssensuoicsnoC-fleS nainotsE ehT."