Abstract:
با سقوط فاطمیان و به قدرت رسیدن ایوبیان، تحولی مهم مذهب در مصر رخ داد، بدین سان که خلافت اسماعیلی جای خود را به سلطنتی داد که جزئی از خلافت سنی عباسیان و مدافع آن بود. این تغییر، تحولات اجتماعی و سیاسی مختلفی به همراه داشت که بیشتر در جهت اقتدار یافتن جامعه تسنن و به همین جهت، مورد حمایت ایوبیان بود. یکی از مهم ترین جنبه های این تحولات، در نظام آموزش رسمی مصر آشکار گشت. در تحول نظام آموزشی مصر که به گسترش مدارس و تعمیم تسنن در جامعه انجامید، شماری از عالمان ایرانی نقش اساسی داشتند. نفوذ این افراد در نهاد آموزش مصر، ضمن ایجاد برخی دگرگونی های فکری و اجتماعی، مانند گسترش کلام اشعری، به تربیت طبقه ای جدید از نخبگان مصری انجامید و خلا نخبگان در جامعه تسنن مصر را که در پی دو قرن سلطه فاطمیان ایجاد شده بود، جبران کرد
Machine summary:
"بسیاری از عالمان، مدرسان، خطیبان، قاضیان و سیاستمداران مصری در عهد ایوبی، در این مدرسه نزد سلفی حدیث و فقه آموختند که از میان ایشان میتوان به اینها اشاره کرد: تاج الدین ابوالفضل محمد بن یوسف غزنوی حنفی، عبد الرحمان بن مکی و ابو محمد عبد الله بن در باب معنای این نام اقوالی مطرح شده؛ ظاهرا برگرفته از لقب «سه لبه» است که به جد وی به خاطر شکافته و دو نیمه بودن یکی از لبهایش داده شده بود (نک: Cl. Gilliot, "Silafi" in EI2).
علاوه بر تدریس کلام اشعری، طوسی در تعلیم فقه و حدیث نیز نقشی مهم داشت و از میان عالمان، خطیبان، مدرسان و قاضیان نامدار عهد ایوبی، کسانی چون قاضی القضات عماد الدین عبدالرحمان بن عبدالعلی مصری شافعی معروف به ابن سکری، بهاء الدین علی بن هبة الله لخمی مصری معروف به ابن جمیزی یا ابن بنت جمیزی، عبدالرحمان بن محمد قرشی مصری معروف به ابن الوراق، قاضی تقی الدین صالح بن بدر مصری زفتاوی، عبدالقادر بن ابی عبدالله بغدادی مصری و قاضی عثمان بن سعید صنهاجی فاسی، از شاگردان وی بودند 2 .
) از دیگر خراسانیان و داماد شیخ قطب الدین ابو المعالی مسعود بن محمود بن مسعود نیشابوری شافعی، مدرس نظامیه نیشابور، بود که به مصر رفت و صلاح الدین تحت تأثیر فرزندش ملک عادل، مقام مهم تدریس در مدرسه صلاحیه را بعد از درگذشت خبوشانی به او واگذار کرد 3 ."