Abstract:
در چندین دههی اخیر، سرمایهگذاری در آموزش زنان و برابری جنسیتی به عنوان مقولهای مهم مدنظر اقتصاددانان و سیاستگذاران قرار گرفته است. نابرابری جنسیتی آموزشی دارای اثر منفی بر سرمایهی انسانی و درنتیجه رشد اقتصادی است. در مقالهی حاضر با استفاده از الگوی سیستم همزمان و روش رگرسیون به ظاهر نامرتبط (SUR)، اثر مستقیم و غیر مستقیم برابری جنسیتی آموزشی بر رشد اقتصادی بررسی شده است. نمونهی مورد بررسی شامل منتخبی از کشورهای درحال توسعه طی دوره ی 06 - 2000 است. نتایج برآورد مدل نشاندهندهی تاثیر مثبت و معنادار برابری جنسیتی آموزشی بر رشد اقتصادی بوده است. بر اساس نتایج بهبود برابری جنسیتی آموزشی تسریع کننده ی رشد اقتصادی است که به طور مستقیم به واسطهی تاثیر آن بر انباشت سرمایهی انسانی و به طور غیر مستقیم از طریق تنظیم رشد جمعیت و توسعهی سرمایهگذاری حاصل شده است. بنابراین لازم است کشورهای درحال توسعه با اتخاذ سیاستهای مناسب و در نظر گرفتن نقش زنان در توسعهی اقتصادی، زمینههای ارتقاء برابری جنسیتی در جهت رشد اقتصادی را فراهم نمایند.
Whithin recent decades، investment in women's education and gender equality are important subjects that economists and policymakers are interested in. Eduacational gender inequality impacts negatively on human capital and therefor economic growth. Using simullaneous equation model and seemingly unrelated regressions (SUR) method، this paper investigates the direct and indirect impact of gender equality in education on economic growth. The sample includes developing countries over period 2000-2006. The results indicate that gender equalities in education have a statistically significant positive effect on economic growth. The results suggest that gender equality in education helps to promote economic growth directly in increasing human capital accumulation and indirectly in raising investment، in population growth planning. So، it's required that developing countries provide the promotion of educational gender equality by considering the role of women in economic development.
Machine summary:
"براساسنتایج بهبود برابری جنسیتی آموزشی تسریعکنندهی رشد اقتصادی است که بهطور مستقیم به واسطهی تأثیر آن برانباشت سرمایهی انسانی و به طور غیر مستقیماز طریق تنظیم رشد جمعیت و توسعهی سرمایهگذاری حاصل شده است.
برابری جنسیتی آموزشی اشاره به فرصتهایی دارد که زنان در دستیابی بهسطوح مختلف آموزش،در فرصتهایشان برای موفقیت در آموزش و استفاده از آن{o(1)- knaB dlroW o} {o(2)- nesalK dna adiahG-ubA o} {o(3)- )APFNU(seitivitcA noitalupop dnuoF noitaN detinU o} &%02408AOEG024G% به عنوان امتیازی برای افزایش شانس زندگی خود دارند.
نابرابری جنسیتی در آموزش منجر به کاهش متوسط سرمایهی انسانی در{o(4)- noitacudE ni ytilauqE redneG o} {o(5)- ztluhcS o} {o(6)- nosineD o} اقتصاد خواهد شد و در نتیجه رشد اقتصادی کند میشود(دلار و گاتی{o7o}،1999).
{o(7)- ittaG dna ralloD o} {o(8)- nesalK o} {o(9)- tnarreF o} {o(10)- ztuL-enuomailaB o} {o(11)- grebmulB o} از نظر کلاسن(1999 و 2002)نابرابری جنسیتی آموزشی علاوه برتأثیرمستقیم دارای اثرات غیر مستقیمی از طریق اثرات جمعیتی و سرمایهگذاری بررشداقتصادی است.
در مقالهی حاضر،با استفاده از دادههای کشورهای در حال توسعه و مدلسیستم همزمان،اثر مستقیم و غیر مستقیم نابرابری جنسیتی در آموزش بررشد{o(24)- )ANEM(acirfA htroN dna tsaE elddiM o} {o(25)- dnoB-onallerA o} &%02409AOEG024G% اقتصادی بررسی میشود.
{o(31) nagaP-hcsuerB o} {o(32) oitaR doohilekiL o}&%02410AOEG024G% جدول 2:آزمونهای مختلف برای معادلهی(4) (به تصویر صفحه مراجعه شود)مأخذ:یافتههای محقق با استفاده از نرمافزار atatS نتایج حاصل از برآورد فرم خلاصه شدهی اثر برابری جنسیتی آموزشی بررشد اقتصادی در جدول(3)نشان داده شده است.
از اینرو،به نظرمیرسد نسبت متوسط سالهای تحصیل زنان به مردان شاخص مناسبتری برای برابریجنسیتی باشد و بررسی اثر برابری جنسیتی بررشد اقتصادی با استفاده از این شاخصنتایج بهتری را نشان دهد."