Abstract:
هدف:، هدف این پژوهش بررسی کاربرد اصول بازاریابی شامل مکان، تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی، ترفیع و قیمت (هزینه) در ارائه خدمات اطلاعاتی در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است. روش: در پژوهش حاضر از روش پیمایشی توصیفی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران است. بر اساس فرمول کوکران تعداد 378 نفر بر اساس ضوابط نمونه گیری طبقه ای - تصادفی انتخاب شد. یافته ها : نتایج ح پژوهش نشان که از میان ابعاد چهارگانه مورد بررسی به ترتیب بعد تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی، موقعیت مکانی، به کارگیری برنامه های ترویجی و قیمت (هزینه) دارای رتبه اول تا چهارم هستند. همچنین به غیر از بعد ترفیع در بقیه ابعاد کمتر از 50 درصد مولفه ها توانسته اند بیش از حد متوسط امتیاز هر بعد را کسب کنند. نتایج حاصل از آزمون فرضیه پژوهش نیز نشان داد که از میان 4 بعد اصلی بازاریابی و ارتباط آن با خدمات ارائه شده، تنها در بعد قیمت (هزینه) رابطه معنی داری وجود ندارد.
Machine summary:
"liamg?a38olbarah تاریخ دریافت:89/8/11 تاریخ پذیرش:89/12/9 چکیده {IBهدف:با توجه به اهمیت موضوع بازاریابی در افزایش استفاده و در نهایت بهرهوری بیشتر کتابخانهها، هدف این پژوهش بررسی کاربرد اصول بازاریابی شامل مکان،تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی، ترفیع و قیمت(هزینه)در ارائه خدمات اطلاعاتی در کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است.
بنابراین با توجه به آنچه که مطرح شد،هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی میزان بهکارگیری فعالیتهای بازاریابی در کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در راستای شناخت نیازها و خواستههای مخاطبین و ارزیابی اثرات آن بر میزان استفاده از کتابخانه است.
که کاربرد اصول بازاریابی در ارائه خدمات اطلاعاتی در کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در ابعاد موقعیت مکانی،تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی،بهکارگیری برنامههای ترویجی و قیمت(هزینه)را از دیدگاه دانشجویان مورد ارزیابی قرار میدهد.
یافتههای پژوهش در این بخش دادههای حاصل از پژوهش در پاسخ به پرسش پژوهش در رابطه با میازن کاربرد اصول بازاریابی در ارائه خدمات اطلاعاتی در هریک از ابعاد چهارگانه مورد بررسی در این پژوهش در کتابخانههای دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران به شرح جدول 1 ارائه میگردد.
به عبارت دیگر میتوان چنین نتیجهگیری کرد که بین موقعیت مکانی(دسترسپذیری و امکانات رفاهی)،تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی و ترفیع در کتابخانههای تابعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و میزان ارائه خدمات کتابخانه رابطه معناداری وجود دارد.
همچنین براساس آزمون فرضیه پژوهش به غیر از بعد کلی قیمت و هزینه در سایر ابعاد شامل مکان،تنوع خدمات و ترفیع با میزان خدمات اطلاعاتی ارائه شده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران رابطه معنیداری یافت شد."