Abstract:
خردمایه مقاله حاضر گویای آن است که مطالعات علوم انسانی با نگاهی پارادایمیک، تا پیش از طرح و بسط میا ن رشته گرایی، عمدتا، براساس یکی از پارادایم های اثبات گرایی، تفسیری، نظریه انتقادی، فمینیسم، پست مدرنیسم و نظریه آشوب، به عنوان پارادایم غالب، بوده است که این مسئله به نوعی یک سونگری و یک جانبه گرایی منجر شده است. در این مقاله، هدف آن است تا با کنکاشی نوپردازانه و بهره گیری از چارچوبی ابتکاری و منبعث از دیدگاه کثرت گرا، الگویی برای تحلیل پارادایمیک مطالعات میان رشته ای از تقاطع سه عامل به منظور نوعی مفاهمه بهتر و برداشت موزونتر از مطالعات «ساختار»، «الگو» و «فرایند» میان رشته ای ارائه شود. در این راستا، مفهوم نوظهور بازاریابی کارآفرینانه به مثابه مصداقی میان رشتگی، که از تلفیق وجوه دو رشته علمی بازاریابی و کارآفرینی در مطالعات مدیریت ناشی شده است، مطرح و مصادیق آن در این نقش هنگاری ابتکاری، جانمایی شده است. بدین ترتیب، نتیجه گیری شده است که در پژوهش های میان رشته ای و نوظهور، توجه توامان به پارادایم های مذکور و شناخت هریک از مطالعات در حوزه های مختلف می تواند در راستای درک بهتر حقیقت و رهایی از قیدوبندهای تفکر وابسته به متن و محتوا راه گشا باشد و مانع کوته نگری و یک جانبه گرایی شود .
Machine summary:
"فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی،دوره دوم،شماره 1،زمستان 1388،ص ص 147-119 تأملی بر مبانی پارادایمیک و پارادایمنگاری در مطالعات میانرشتهای(مورد مطالعه:بازاریابی کارآفرینانه) مهران رضوانی{o1o} استادیار دانشگاه تهران سید حمید خداداد حسینی دانشیار دانشگاه تربیت مدرس عادل آذر استاد دانشگاه تربیت مدرس پرویز احمدی استادیار دانشگاه تربیت مدرس چکیده {IBخردمایۀ مقالۀ حاضر گویای آن است که مطالعات علوم انسانی با نگاهی پارادایمیک،تاپیش از طرح و بسط میانرشتهگرایی،عمدتا،براساس یکی از پارادایمهای اثباتگرایی،تفسیری،نظریۀ انتقادی،فمینیسم،پستمدرنیسم و نظریۀ آشوب،به عنوان پارادایم غالب،بوده است که این مسئله به نوعی یکسونگری و یکجانبهگرایی منجر شده است.
بدین ترتیب،هدف از سازماندهی این مقاله آن است تا به نحوی ساده،ضمن تشریحجایگاه پارادایمیک پژوهشها در گسترۀ علم مدیریت،مطالعات صورت گرفته در زمینۀ یکیاز حوزههای میانرشتهای نوظهور در این شاخۀ علمی،یعنی«بازاریابی کارآفرینانه»که ازهمگرایی دو شاخۀ اصلی بازاریابی و کارآفرینی حاصل شده است،با نگاهی پارادایمیک تبیین{o(1).
sivraG dna arhaZ o} بررسی پیشینۀ تحقیق نشان میدهد که تا کنون،صرفا مقالات محدودی در موضوع بازاریابیکارآفرینانه وجود دارد و بیشتر تحقیقات همچنان در فاز ابتدایی قرار دارد و شاید بهتر باشدکه از میان این جریانهای مختلف معرفتشناختی تحقیقات،ترکیبی از آنها را انتخاب کرد(اویات{o1o}،2003؛کوئینتن{o2o}،2005).
wahS dna nosnilloC o} &%00520YMMG005G% نوعی بازاریابی متفاوت از بازاریابی مرسوم است و از شبکهسازی به عنوان ابزاری برای نیل بهشایستگیهای مدیریتی یاد شده است.
پارادایمنگاری بازاریابی کارآفرینانه در این قسمت،متناسب با الگوی کاپرا(1997)در پارادایمنگاری مطالعات میان رشتهای وبه منظور رفع محدودیتهای ناشی از مطالعات تک پارادایمی،نقشۀ نگاشتی بازاریابی کارآفرینانهبا تمرکز بر ابعاد معرفتشناختی همگرا در دو زیر شاخۀ بازاریابی و کارآفرینی و در قالب سهمحور Z,Y,X متناسب با مطالب تبیین شده در مقاله به تصویر کشیده شده است."