Abstract:
فرایند خواندن، راهبردی است که میتوان با استفاده از راهکارها، ابزارها و روشهای مؤثر و کارآمد، آن را اداره کرده و بهبود بخشید. در این زمینه چندین استراتژی جهانی وجود دارد که مهمترین و فراگیرترین آن، همان استراتژی جهانی خواندن (sq4r) میباشد. استراتژی نامبرده دارای شش مرحله است:1. مطالعه اجمالی و گذرا (آشنایی، مطالعه سطحی یا افقی) (survey)2. پرسش از خود (question)3. خواندن (مطالعه) (read)4. تکرار با صدای بلند (recite)5. برقراری ارتباط (relate)6. مرور سریع پایانی (review)شاید تعجب کنید وقتی به شما گفته شود روش مذکور، پیش از آنکه به عنوان یک روش جهانی مطرح شود، از گذشتههای دور به عنوان روشی تماما حوزوی و در حوزههای علمیه مورد استفاده قرار گرفته و یا حداقل دارای شباهت بسیار زیاد با روش موجود در حوزههای علمیه است. این شباهت آنقدر زیاد است که خواننده را به تعجب وا میدارد، به ویژه با توجه به این مطلب که قدمت روش حوزوی مورد بحث دهها سال از روش جهانی مذکور بیشتر است و ما در این مقاله در صدد اثبات این مهم هستیم تا حوزویان عزیز بدانند که چنین گنجهای ارزشمندی دارند و از آن غافل شدهاند.
Machine summary:
"درخور ذکر است که کلمات و عبارات زیر میتواند از طریق یک نکتة مهم که باید مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد به یک تطبیق در آنچه ما در پی آن هستیم تبدیل شود؛ به عبارت دیگر در این زمینه پژوهشگر نمیتواند به واژههای یاد شده در هر یک از مثالهای زیر نظر دهد مگر بعد از اینکه در ابتدای کار به یک مطالعه و آشنایی کامل با معلومات و دادههایی که در متن بیان شده بپردازد و سپس وارد مرحلة بعدی گردد.
در جای دیگری نیز میگوید: بدان که بحث در مورد این مسئله جنبهها و وجوه گوناگونی دارد: اول: آیا مقتضای نزح این است که شخص جنب در چاه قرار گیرد یا در آن غسل کند یا این کار به صورت ارتماس انجام گیرد؟ سه احتمال وجود دارد که أظهر آن همان مورد اول است، زیرا اخبار صحیحه بر آن دلالت دارد (مصدر پیشین، ص 65، و برای توضیح و تطبیق بیشتر رک: ج 2، ص 251، 317، 318 و...
نمونهها و تطبیقهای مرحلة سوم: مطالعه (خواندن) (read) مراجعه به مواردی که بعد از سؤالات مرحلة دوم و به عنوان نمونه آمده بود برای تطبیقهای این مرحله کافی است (نک: پیام حوزه، شیوههای تحصیل و تدریس در حوزههای علمیه 1375: شماره 12).
طبیعی است که استاد برای انجام یک تدریس موفق به برخی شرایط نیاز دارد و از جمله این امور ایجاد پیوند و ارتباط میان تدریس مواد درسی امروز با مطالبی است که قبلا تدریس شده است (نک: مجلة حوزه، ارزیابی حوزههای قدیم و جدید، عدد ماهانه: مهر و آبان 1371: شماره 52؛ همان: مقالة نظام آموزشی مکتب سامرا، خرداد و تیر، مرداد و شهریور 1371: شماره 50 و 51)."