Abstract:
این تحقیق بهمنظور شناخت ویژگیهای شغلی دبیران و رابطهی آن با توانمندسازی دبیران دبیرستانهای دخترانهی شهر تهران پایهریزی و اجرا شده است. نوع تحقیق توصیفی است و کلیهی مدیران و دبیران دبیرستانهای یادشده، جامعهی آماری این تحقیق بودهاند که تعداد 292 نفر از آنها از طریق فرمول برآورد حجم نمونهی کوکران و با روش نمونهگیری چندمرحلهای به صورت تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. با توجه به اهداف تحقیق، برای گردآوری اطلاعات، پرسشنامهی توانمندی وتن و کمرون و پرسشنامهی محقق ساختهی ویژگیهای شغل مورد استفاده قرار گرفته است. روایی محتوایی و صوری ابزار، براساس نظرات متخصصان و صاحبنظران تأیید شد و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ بهمیزان 92/0 برای پرسشنامهی توانمندسازی و 73/0 برای پرسشنامهی ویژگیهای شغل محاسبه گردید. از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و استفاده از نرمافزار آماری spss، دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که: 1- براساس تحلیل عاملی، ویژگیهای شغلی مطرحشده در مدل هاکمن و اولدهام، به دو عامل قابل کاهش هستند. 2- پاسخگویان، ویژگیهای شغلی مطرحشده در مدل یادشده را برای شغل معلمی در سطح نسبتا بالایی ارزیابی نمودهاند. 3- بین نظرات مدیران و معلمان در مورد ویژگیهای شغل معلمی تفاوت معناداری وجود دارد. 4- معلمان مورد مطالعه، توانمندی روانشناختی خود را در سطح بالایی ارزیابی نمودهاند و بالأخره، بین ویژگیهای شغل معلمی و توانمندی روانشناختی دبیران، رابطهی مثبت و معنادار وجود دارد.
Machine summary:
"- 33/5- تأیید با توجه به نتایج ارایهشده در جدول (4)، معنادار بودن اثر همه سبکهای رهبری بر میزان اثربخشی اقدامات مدیریت دانش تأیید شده است؛ زیرا مقدار آنها بین 96/1و 96/1- قرار ندارد.
توانمندسازی در سازمانهای آموزشی از اهمیت بیشتری نسبت به سایر سازمانها برخوردار است؛ زیرا آموزش و پرورش نهادی فراگیر، پویا و اثرگذار بر رفتارها و هنجارهای آشکار و نهان همهجانبهی اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، دینی، حقوقی و اجتماعی و فرهنگی آحاد جامعه است؛ ماهیت فعالیتها و اهداف آن بالابردن روحیهی خلاقیت، شکوفایی و بروز استعدادها، بالا بردن سطح آگاهیهای عمومی، تخصصی و تعیین راهبرد در دستیابی به تعالی، توسعه، سعادت و رشد میباشد؛ اما مطالعات صورتگرفته در کشور Job Design Empowerment نشان میدهد که در حال حاضر، نظام مدیریت منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش فاقد چارچوبی مناسب برای توانمندسازی کارکنان خویش میباشد (سند و منشور اصلاح نظام آموزش و پرورش، 1382: 62).
بهعنوان نمونه، تحقیقات مختلف در بعضی از شرکتها نشان داده است که دادن اختیار و آزادی عمل بهمنظور حل مشکلات به کارکنان، نهتنها باعث افزایش رضایت مشتریان Self-Efficacy Matthews شده است؛ بلکه احساس توانمندی در کارکنان را نیز بهطور چشمگیری بالا برده است (وتن و کمرون، 1998، ترجمهی اورعی، 1381).
روش گردآوری اطلاعات: در این پژوهش، با توجه به اهداف تحقیق برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامهی توانمندی وتن و کمرون و پرسشنامهی محقق ساختهی ویژگیهای شغل تهیهشده که براساس متغیرهای مورد بررسی تدوین گشتهاند، استفاده شده است."