Abstract:
وهابیان و در رأس آنها ابنتیمیه، وقتی با احادیث مربوط به فضایل اهلبیت پیامبر9 مواجه میشوند، تا جاییکه امکان دارد، درصدد انکار بر میآیند و در این راه از شیوههای مختلفی استفاده میکنند، و استراتژی ایشان در اینباره سه رکن اساسی یعنی تکذیب، تأویل و تشریک است. در این نوشتار سعی شده شیوه یاد شده با بیان نمونههایی ارائه شود
Machine summary:
"ثابت بودن این دعای پیامبر، با اندیشههای ابنتیمیه منافات دارد؛ زیرا او برخلاف اهلسنت معتقد است که بسیاری از صحابه با حضرت علی7 دشمن بودند و بغض او را در دل داشتند 1 ، لذا ابنتیمیه بنابر رویه خود صدور این دعا را انکار میکند و میگوید: «إن هذا اللفظ، وهو قوله: «اللهم وال من والاه، وعاد من عاداه، .
در این زمینه به چند نمونه اشاره میکنیم: ( حدیث منزلت به تواتر از شیعه و سنی نقل شده است که وقتی پیامبر9 برای جنگ تبوک از مدینه خارج شد، حضرت علی7 را بهعنوان جانشین خود انتخاب کرد و به ایشان فرمود:«أنت منی بمنزلة هارون من موسی إلا أنه لا نبی بعدی».
1 اجمالا در پاسخ این ادعای ابنتیمیه میتوان گفت: ما نیز میپذیریم که اگر کسی مؤمن و متقی باشد، به میزان ایمان و تقوایش محبوب خدا و رسولش خواهد بود، لکن این مطلب منافاتی با اختصاص فضیلت مذکور، به امام علی7 ندارد؛ زیرا محل بحث در این است که آیا غیر از امام علی7 کسی به این درجه و مقام رسیده است که پیامبر اسلام9دربارهاش سخنی مانند این حدیث بفرمایند؟ آنچه از مراجعه به کتب روایی بهدست میآید، این استکه چنین فضیلتی جز برای امام علی7 ثابت نیست.
کسانیکه به نحوی با امام علی7 خصومت و عداوت داشتند، نه تنها سختگیرانه نیست، بلکه در بسیاری از اوقات به انگیزه دفاع از اعمال پلید آنها و اثبات فضیلتی برای ایشان، از احادیث ضعیف و بیسند استفاده میکند وی در کتاب منهاج السنة و در بسیاری از کتب خود، روایتی را به این مضمون در فضیلت عمر نقل میکند: «لو لم أبعث فیکم لبعث فیکم عمر» و بعد از آن تصریح میکند که این روایت با همین لفظ در ترمذی آمده است."