Abstract:
زبان به هر مجموعه یا نظامی از نشانههای زبانی اطلاق میشود که به گونهای کمابیش یکسان،توسط گروهی از مردم به کار برده میشود و بدین وسیله قادر به برقراری ارتباط مفهوم و معتدل با یکدگیر میگردند. روشهای آموزش زبانها در قرن بیستم بنابر نیازها،نظریهها و تجارب متفاوت و گوناگون بوده.در تمامی این روشها سعی بر این بوده است که جنبههای قوی و مؤثر روشهای پیشین به گونهای در روش جایگزی ملحوظ و محفوظ بماند.هیچکدام از منابع و روشهای آموزشی را نمیتوان صددرصد تأیید یا صددرصد رد کرد. همه آنها دارای نقاط قوت و نقاط ضعفی هستند؛اما...
Machine summary:
"روش فراگیری زبان که مورد توجه دراین نوشتار است،از خلال تاریخ ادبیات روشن نمیشود؛اما از آنجایی که روش آموزش حوزوی جاری در مراکز آموزشهای دینی در ایران تا چند دههء پیش،همان روشهای پیشین بوده است و مکتبخانهها نیز متأثر از آموزشهای جاری در حوزههای علمیه بوده،بنابراین روشهای آموزشی،به ویژه آموزش زبان عربی مقدماتی،مبتنی بر همان روشهای پیشین بوده است به طوری که منبعی معروف به نصاب17تا چند دهه پیش مشهورترین منبع برای آموزش زبان عربی بود.
تا اواخر قرن هجدهم زبانهای خارجی در اروپا به روش زبان لاتین تدریس میشده است،گرچه طی چند قرن، میان طرفداران آموزش رسمی زبان لاتینی و کسانی که قائل به آموزش زبان به صورت تقلید و تکرار بودهاند،اختلاف نظر و بحثهای فراوانی در گرفت،اما آثار برخی از دستاندرکاران تعلیم و تربیت در امر زبانآموزی راهگشا بود؛کسانی همچون(یان کمینیوس IanComenius )از کشور چک که در یکی از کتابهای آموزش زبان استفاده شده است.
1 این مدرس امروز و زبانآموز دیروز،طی سالها تعلیم و تعلم در زمینهء زبان و ادبیات فرانسه با منابع و روشهای گوناگونی مواجه بوده است که به شش مورد آن اشاره میشود: 1-روش سنتی خواندن و نوشتن Mauger (220 صفحه) 2-روش دیداری-شنیداری Devivevoix (220 صفحه) 3-روش دیداری-شنیداری LaFranceen direct (200 صفحه) 4-روش شنیداری-نوشتاری(به تصویر صفحه مراجعه شود) (250 صفحه) 5-روش شنیداری-نوشتاری (به تصویر صفحه مراجعه شود) (250 صفحه) 6-روش دیداری-شنیداری(نوار ویدئویی همراه با کتاب) Avecplaisir (170 صفحه) این شش منبع و روش،از سنتیترین آنها تا آخرینشان در مسائل،مشابه و نزدیک به هم عمل کردهاند؛به ویژه در مورد دستور زبان که روش کمابیش همسانی دارند."