Abstract:
پژوهش حاضر به منظور بررسی تجربی فرآیند شکلگیری مفهوم زمان در
کودکان ایرانی تحقق یافتهاست. بجهت بررسی چگونگی شکلگیری مفهوم زمان دو
آزمون «جابجایی مایع» و «مدّت زمان خطی» و برای تعیین طراز عملیاتی کودکان
آزمونهای نگهداری ذهنی مقدار، عدد و اطول بکار بسته شدند. نمونه تحقیق مشتمل بر ۱۰۰ دانش آموز دختر در گسترة سنی6 تا 10 ساله در پنج پایه تحصیلی بود که به
گونه کاملا تصادفی انتخاب شدند.
یافتههای تجربی این پژوهش این نکته را برجسته ساختند که «زمان مفهوم سازی شده
کودک» از فضا مشتق میشود و در یک سطح معینی از هوش به تدریج بنا میگردد و
سپس طی مراحلی گسترش مییابد. به طور کلی نتایج از یکسو نشان دادند که توانایی
قضاوت در مورد مدّت زمان و توالی وابسته به آن با افزایش سّن فزونی مییابد و از
سوی دیگر مبین این امر بودند که مفاهیم زمانی و مفاهیم نگهداری ذهنی فیزیکی و
هندسی اجسام با ناهمطرازی های افقی یعنی با فاصلة زمانی از یکدیگر تشکیل
میشوند. افزون بر این، آشکار ساختند که روند تحوّل مفاهیم نگهداری ذهنی و
مفاهیم زمانی اگر چه در آزمودنی های ما مشابه با فرهنگ های دیگر است اما اکتساب
این مفاهیم در کودکان ایرانی با تخیر همراه است.
Machine summary:
"بهطور کلی نتایج از یکسو نشان دادندکه تواناییقضاوت در مورد مدت زمان و توالی وابسته به آن با افزایش سن فزونی مییابد و ازسوی دیگر مبین این امر بودند که مفاهیم زمانی و مفاهیم نگهداری ذهنی فیزیکی وهندسی اجسام با ناهمطرازیهای افقی یعنی با فاصلۀ زمانی از یکدیگر تشکیلمیشوند.
مقایسۀ عملکرد کودکانسنین متفاوت در آزمونهای زمانی و تحلیل پاسخهای آنان با صراحت بیشتری این امررا تأیید خواهد کرد:با وجود آنکهتمامی کودکان 6 ساله قادر به پیشبینی این مسئلهبودند که اگر آب از ظرفی به ظرف دیگر جریان باید سطح آب در ظرف اول کاهشیافته و در ظرف دوم افزایش مییابد،تعداد بسیاری از آنها حتی قادر به ردیف کردنسادۀ تصاویر نبودند چرا که توانایی به یادآوری منسجم وهلههای مختلف جریان آبرا نداشتند و پارهای دیگر نیز که توانایی ردیف کردن سادۀ تصاویر را داشتند،وقتی ازآنان خواسته میشد که تصاویر بریده شده را بطور همزمان مرتب کنند،به دلیل در نظرنگرفتن کل فرآیند،قادر به تنظیم دو ردیف مربوط بهم نبودند و بناچار تصاویر بریدهشده را صرفا براساس حدس کنار هم قرار میدادند.
و خلاصه آنکه مقایسۀ میانگین کارآمدی گروههای سنی متفاوت از یکسو اینفرضیه را تأیید کردند که توانایی قضاوت در مورد مدت زمان و توالی با افزایش سنفزونی مییابد و از سوی دیگر،مبین این امر بودند که مفاهیم زمانی و مفاهیمنگهداریهای ذهنی فیزیکی و هندسی اجسام همراه با ناهمطرازیهای افقی یعنی بافاصلۀ زمانی از یکدیگر تشکیل میشوند.
sserP cimedacA kroY weN-emiT fo ygolohcysP latnempoleveD ehT."