Abstract:
به منظور بررسی تاثیر تجربیات محیطی بر عملکرد «شناختی» و
کودکان شهری و روستایی» تعداد ۳۲۰ دانش آموز شهری و روستایی به صورت
تصادفی» از هشت گروه سنی ۶ تا ۴سال انتخاب شدند. در ه رگروه ۴۰ نفر (۲۰ نفر
شهری و ۲۰ نفر روستایی) وجود داشتند و انتخاب مکانهای آموزشی نیز به صورت
تصادفی صورت گرفت. سپس در مورد هر دانشآموز به صورت بالینی آزمونهای
نگهداری ذهنی «ماده»» «وزن» و (حجم)» و داستانهای مربوط به تحول اخلاقی اجرا
شد» نمرات در دو بخش کمّی وکیفی مورد تجزیه قرارگرفت و به منظور تجزیه و
تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس» آزمون 4 آزمون پیگیری شفه و ضریب
همبستگی استفاده شد. یافتههای پژوهشی حا کی از آن است که تجربیات محیطی»
فرهنگی» زیستی بر عملکرد شناختی و اخلاقی کودکان تاثیر دارند. یعنی کودکان
شهری در آزمونهای نگهداری ذهنی و داستانهای مربوط به سنجش تحول اخلاقی
عملکرد بهتری داشتند. همچنین بین نمرات تحول شناختی و اخلاقی همبستگی
مثبت و معنی داری مشاهده شد
Machine summary:
"سؤالیکه در اینجا مطرح است این است که آیا بین ویژگیهای شناختی و اخلاقی یک فرد و«فرهنگی»که او به آن زندگی میکند رابطهای وجود دارد؟و در صورت پاسخ مثبت اینرابطه به چه صورتی است؟چه صفات و خصوصیاتی از افراد را میتوان نتیجه«رشدداخلی»1دانست؟و چه میزان متأثر از ویژگیهای فرهنگی،محیطی است؟و آیا در تحولشناختی و اخلاقی افراد منظم و تربیتی مشاهده میشود که بتوان آنها را به صورت قوانینتحول به دیگر فرهنگها تعمیم داد؟ بررسیهای اولیه در زمینه تأثیرات فرهنگی،سعی داشتند که انسان بدوی را با انسانمتمدن مقایسه کنند و یکی از پژوهشهای مهم در این زمینه،پژوهشی است که«بواس»مردمشناس به انجام رسانیده است و به این نتیجه رسیده که میان انسان متمدن و بدوی از نقطه نظر جریان فکری شباهت و از نظر محتوی اختلاف وجود دارد،وی این تفاوتها راناشی از سازمان ذهنی افراد نمیداند چرا که به اعتقاد وی سازمانهای ذهنی در موردتمامی انسانها یکسان عمل نموده ولی تظاهرات آنها و به تبعیت از تجربیات فردی وفرهنگی متفاوت است یعنی میتوان گفت که تحول ذهنی فرد در ارتباط تنگاتنگ بامحتوا و زمینه فرهنگی صورت میپذیرد(مرتضوی،1370) با اینحال در دهههای اخیر این قرن و خصوصا در زمان حاضر،تعامل میان«فرد»و«فرهنگ»است که مرکز توجه واقع شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)2-یافتههای بدست آمده از تحلیل واریانس در جدول 4 بیانگر تفاوت معنادارعملکرد کودکان شهری و روستایی در آزمونهای نگهداری ذهنی در سطح 1%<p میباشد و همچنین نتایج بدست آمده از آزمون t منعکس شده در جدول 5 نیز بیانگرتفاوت معنادار میانگینها در اکثر سنین در سطح 99%و 95%اطمینان میباشد و برتری کودکان شهری نسبت به آزمودنیهای روستایی مؤید تأثیر تجربیات محیطی،فرهنگیزیستی بر عملکرد شناختی است."