Abstract:
پژوهش حاضر در راستای نظریه خود – حکومتی ذهنی اشترنبرگ، الگوهای تفکر دانش آموزان دختر دوم راهنمایی و دبیرستان تیزهوش و عادی را پس از مهار توانش های سه گانه ذهنی آنان، مورد بررسی قرار داده است. از میان یک گروه 360 نفری که به آزمون توانشهای سه گانه ذهنی استرنبرگ (STAT) پاسخ دادند، 136 نفر با یکی از توانش های برتر انتخاب شدند و پرسشنامه الگوهای تفکر را تکمیل کردند. تحلیل عوامل نشان داد این پرسشنامه می تواند 7 الگو از 13 الگوی تفکر معرفی شده در نظریه خود – حکومتی ذهنی را با اعتبار و روایی مطلوب ارزیابی کند. در تحلیل واریانس چند متغیری الگوهای تفکر بر حسب برتری سه توانش ذهنی در دو مقوله (1- تحلیلی، خلاق، عملی 2- کلامی، عددی، تصویری) اثر اصلی کلی سن و نوع مدرسه دیده شد. دانش آموزان دوم راهنمایی بیشتر از دانش آموزان دوم دبیرستان دارای الگوهای تفکر اجرایی، محافظه کار و حکومت گروهی بودند و دانش آموزان تیزهوش بیشتر از دانش آموزان عادی از الگوی تفکر کل نگر و جزنگر استفاده کرده بودند.
Machine summary:
الگوهاي تفکر، پاية تحصيلي و نوع مدرسه زهرا برخوردارپور *، دکتر زهره سرمد** چکيده پژوهش حاضر در راستاي نظرية خود - حکومتي ذهني اشترنبرگ،الگوهاي تفکر دانش آموزان دختر دوم راهنمايي و دبيرستان تيزهوش و عادي را پس از مهار توانش هاي سه گانه ذهني آنان ، مورد بررسي قرار داده است .
هدف اصلي اين پژوهش بررسي چگونگي الگوهاي تفکر دانش آموزان با توجه به توانش هاي ذهني آنان ، پايه هاي متفاوت تحصيلي و نيز موقعيت هاي آموزشي است که در آن قرار دارند.
يادداشت ها 1- Mental abilities 2- Thinking styles 3- Style 4- Cognition-centered 5- Personality-centered 6- Action-centered 7- Self-consistent 8- Sharpening 9- Leveling 10-Equivalence range 11- Field dependent-independent 12- Reflectivity-impulsivity 13- Analytic 14- Holoistic 15- Objective 16- Subjective 17- Emotionally stable 18- Emotionally unstable 19- Divergent-convergent styles 20- Assimilational 21- Accomodational 22- Mental self-government theory 23- Function 24- Scope 25- Leaning 26- Legislative 27- Executive 28- Judicial 29- Monarchic 30- Hierarchic 31- oligarchic 32- Anarchic 33- Global 34- Local 35- Internalist 36- Externalist 37- Conservative 38- Liberal 39- Profile 40- Triarchic mental abilities 41- Analytic ability 42- Creative ability 43- Practical ability 44- Sternberg Triarchic Abilities Test 45- Validity 46- Terman Concept Mastery Test 47- Watson-Glaser Thinking Appraisal 48- Cattel Culture Fair Test 49- Thinking Styles Inventory 50- Self report منابع برخوردارپور، زهرا(١٣٧٨).
Styles of thinking, abilities and academic performance.
Mind as mental self-government: Counstruct validation of a theory of intellectual styles.
The triarchic mind: A new theory of human intellingenceN.