Abstract:
سطور حاضر، با هدف بررسی عوامل اجتماعی موثر بر الگوی رای دهی مردم شهرستان اردل در انتخابات مجلس شورای اسلامی و شناسایی خصایص و ویژگی های این الگو به نگارش درآمده است. در راستای این هدف و جهت پاسخگویی به سوال اصلی مقاله، چارچوب نظری با تلفیقی از نظریه های کارکردگرایی، همرنگی، فشار گروهی و ... تدوین گردید و از این نظریات، 9 فرضیه در پاسخ به سوال اصلی تحقیق استخراج گردید. این فرضیه ها با استفاده از روش پیمایشی مورد آزمون واقع شدند. در راستای این روش، پس از تعریف عملیاتی متغیرها، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده که آلفای کرونباخ آن برابر با 0.78 بود و سپس با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 330 نفر برآورد شد و پس از آن پرسشنامه ها توزیع و جمع آوری و پردازش و مورد تحلیل واقع شدند. داده های به دست آمده با استفاده از آماره های توصیفی و مدل سازی معادله ساختاری مورد تحلیل واقع گردیدند. اهم نتایج حاصله از این تحلیل عبارتند از: اعتقادات مذهبی، تحصیلات، نفوذ سیاسی، موقعیت اجتماعی، سوابق اجرایی و شجاعت کاندیداها به عنوان الگوی رای دهی مردم شهرستان اردل شناخته شده است. متغیرهای گروه های مرجع با ضریب گاما 0.31 و ضریب تعیین 10 درصد، تبلیغات با گامای0.30 و ضریب تعیین 9 درصد، گروه دوستان با گامای 0.32 و ضریب تعیین 11 درصد، جامعه پذیری سیاسی با گامای 0.40 و ضریب تعیین 16 درصد، جماعت مردم با گامای 0.15 و ضریب تعیین 4 درصد، فشار گروهی با گامای 0.26 و ضریب تعیین 7 درصد، خانواده با گامای 0.25 و ضریب تعیین 6 درصد، تعلق طایفه ای در مجموع با گامای 0.25 و با ضریب تعیین 18 درصد بر انتخاب این الگو تاثیر معناداری داشته است
Machine summary:
"که با بررسی پیشینهی تحقیق، میبینیم که تحقیقی دقیقا تحت همین عنوان انجام نشده است،ولی تحقیقات مشابهی صورت پذیرفته است که اهم آنها که قرابت بیشتری با مقاله دارند،عبارتند از: 1-تحقیقی تحت عنوان«عوامل مؤثر بر رفتار انتخاباتی رأیدهندگان استان کرمانشاه طی دورهی اول تا پنجم مجلس شورای اسلامی از دیدگاه کارشناسان استان کرمانشاه»توسط علی شهیدینیا(1379)،ضمن بررسی و ارائهی نظری پدیدهی مشارکت و عوامل مؤثر بر رفتار سیاسی،به چگونگی تأثیرگذاری تعدادی از عوامل اجتماعی، اقتصادی،سیاسی،فرهنگی و روانی بر رفتار انتخاباتی در فرآیند مشارکت انتخاباتی مردم استان کرمانشاه،به عنوان یکی از استانهای حاشیهای کشور پرداخته و سعی کردندهاند پارهای از وجوه مشخص رفتار رأیدهندگی،تبیین کیفیت رأیدهی،نوع رأی و ترجیحات رأیدهی را در این استان تبیین کنند که نتایج حاصله نشان داده که از میان متغیرهای مورد بررسی،براساس اولویت تأثیرگذاری به ترتیب متغیرهای زیر مؤثر بودهاند: وابستگی ایلی،طایفهای و گروهگرائی محلی-سواد و میزان تحصیلات نامزدها و رأی دهندگان-احترام به پایگاه و منزلت اجتماعی افراد و اعتماد به آنان-وعدههای اقتصادی و رفاهی نامزدها-بافت شهر(اصلی یا حاشیهای)-رفتار سیاسی زنان-گرایشهای سیاسی نامزدها و رأیدهندگان-نوع تصاویر تبلیغاتی و ظاهر کلی نامزدها.
تعریف عملیاتی متغیرها متغیرهای مستقل این مقاله عبارتند از:1-طایفه 2-خانواده 3-فشار گروهی 4-جامعهپذیری سیاسی 5-طبقهی اجتماعی 6-گروه دوستان 7-تبلیغات 8-رأی دادن جماعت مردم 9-افراد و گروههای مرجع که به صورت زیر تعریف عملیاتی شدهاند: (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این مقاله الگوی رأیدهی متغیر وابسته است.
با توجه به آزمون فرضیات فرعی و نتایج به دست آمده در مدلها میتوان به این نتیجه رسید که فرضیهی اصلی تحقیق تأییدشده است و میتوان ادعا کرد که عوامل اجتماعی بر الگوی رأیدهی مردم شهرستان اردل در انتخابات مجلس شورای اسلامی تأثیر مستقیم و معناداری دارد."