Abstract:
عقاید حقه، که خدای تعالی آنها را از ما مطالبه و شرط رسیدن به مطلوب و سعادت بشر دانسته است، شامل همه اعتقادات و اخلاقیاتی است که در نظام فکری اسلام مطرح میباشد. این عقاید، که چیزی جز کلمه طیبه توحید و عمل و استقامت برآن نمی باشد، شالودة اصلی ادیان و مذاهب توحیدی جهان را تشکیل و با شدت و ضعف در آنها متبع است. اشاعة چنین اعتقاد، شناخت و اندیشه ای از طریق عمل کردن به آن مسیر است. از این رو، قرآن کریم با بیان هر دو مفهوم ایمان و عمل در کنار هم، برتلازم آنها نسبت به یکدیگر تأکید و بلکه اعمال انسان را تبلوری از عقاید و افکار او میداند. آئین زرتشت، به عنوان یکی از ادیان توحیدی جهان، وجه اشتراک زیادی با سایر ادیان توحیدی، به خصوص اسلام دارد. ازاینرو، توحید، همة حقانیت آن به شمار میرود. پیامبر ایران باستان، سرچشمه، پایه و اساس هر گفتار و کردار نیک و پسندیده یا زشت و ناپسندی را اندیشة نیک انسان میداند. نقش و جایگاه پندار نیک، که در سراسر اوستا بارها تکرار شده است، شبیه به عقاید حقه در اسلام میباشد. همانطور که زرتشت، گفتار و کردار نیک را مبتنی بر پندار نیک میداند، اسلام نیز عمل صالح و قول احسن را مبتنی بر ایمان وعقیده میداند.
The orthodox beliefs، which God the Almighty has demanded of us and has considered them as the conditions to achieve the ideal and human happiness، include all beliefs and moralities which are discussed in the intellectual system of Islam. These beliefs، which are nothing but the good word of monotheism، acting، and insisting upon it، form the basic foundation of the world''s monotheistic religions and schools and are included in them in varying degree. Promotion of such a belief، knowledge، and thought is made possible through its application. Hence، the Holy Quran not only emphasizes the interrelation of faith and deeds by mentioning them close together but also believes that man''s deeds are the manifestation of his beliefs and thoughts. Zoroastrianism، as one of the world''s monotheistic religions، has many features in common with other monotheistic religions، especially with Islam. Therefore، monotheism is regarded as its whole rightfulness. The ancient Persian prophet، Zoroaster or Zarathustra، as it is used in Avesta، believes that the origin، the basis، and the foundation of all good and desirable words and deeds or bad and undesirable words and deeds are man''s good thought. The role and position of good thought which is mentioned repeatedly throughout the Avesta is similar to those of true beliefs in Islam. As Zoroaster believes that good words and deed are based on good thought so Islam believes that good words and deeds are based on faith and belief.
Machine summary:
"اصول اعتقادی اسلام و آیین زرتشت بنا برضرورت، پیش از ورود به بحث عقاید حقه و پندار نیک، شمه ای از اصول اعتقادی هر دو آئین اسلام و زرتشت را بیان میکنیم: توحید مبنای حق و عقاید حقه مراد از عقاید حقه که انسان اعتقاد به آن را زیربنای اعمال خود قرار میدهد، به طور حتم و یقین، کلمة طیبة توحید است که به گواهی قرآن بازگشت سایراعتقادات حقه نیز برآن است: «إن الحکم إلا لله أمر ألا تعبدوا إلا إیاه ذلک الدین القیم» (یوسف: 40)؛ «و من یطع الرسول فقد أطاع الله» (نساء:80)؛ کلمة طیبه، ترکیبی از دو واژة «کلم» و «طیب» است که خداوند متعال دوبار درمتن آیات شریفة قرآن بدان اشاره فرموده است: «إلیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه » (فاطر: 10 )؛ «ألمتر کیف ضرب الله مثلا کلمة طیبة کشجرة طیبة» (ابراهیم: 24) «طیب» به معنای رائحة خوش، که برحسب طبع، انتشارپذیر است، علاوه بر اینکه محیط را نیکو و گوارا میسازد، به اقطارجهان، آثار نیک و نوسان و طنین آن انتشارمییابد.
415 درصورتی که وقتی به گاتها، که به اعتقاد زرتشتیان تنها بخش باقیمانده از اوستای اصلی است که از آسیب تحریف مصون مانده است، نظری بیافکنیم خواهیم دید که نه تنها از کلمة اهریمن، به معنای آفرینندة بدی و پلیدی نامی برده نمیشود، بلکه زرتشت از «انگره مینو» درمقابل سپنتامینو به عنوان دو همزادی، که در عالم اندیشه به یکدیگر وابسته بوده و وجود خارجی یا حتی مستقلی ندارند و هر دو تحت نفوذ و وجود الاهی و مافوقی بنام «اهورامزدا» هستند یاد میکند: «در آغاز، آن دو مینوی همزاد در اندیشه و گفتار و کردار، (یکی) نیک و (دیگری) بد با یکدیگر سخن گفتند."