Abstract:
این پژوهش در راستای نظریه ویتکین و براساس الگوی وول فولک که سبکهای یادگیری را توجیه کننده بسیاری از تفاوتهای فردی در کلاس درس می داند به بررسی ارتباط سبکهای یادگیری وابسته / نابسته به زمینه و پیرفت در یادگیری زبان انگلیسی می پردازد. سبکهای یادگیری روشهای انفرادی مورد استفاده یادگیرنده برای پردازش اطلاعات و یادگیری مفاهیم تازه هستند. یادگیرندگان وابسته به زمینه، کلی گرا هستند و یادگیرندگان نابسته به زمینه، تحلیلی عمل می کنند. بر این اساس 127 دانش آموز دختر و پسر پایه های دوم و سوم راهنمایی به صورت تصادفی چند مرحله ای از میان دانش آموزان این پایه ها در شهرستان خدابنده انتخاب و به آزمون گروهی اشکال نهفته (GEFT) پاسخ دادند. نمرات آنها در ترم اول سال تحصیلی 81 - 1380 در قرائت و گرامر زبان انگلیسی به صورت جداگانه از لیست نمرات کلاسها استخراج شد و میانگین این دو نمره نیز به عنوان نمره کل محاسبه شد. تحلیل نمرات با استفاده از تحلیل رگر سیون نشان می دهد که سبکهای یادگیری به ترتیب 20.9،21.9،22.6 درصد واریانس متغیرهای وابسته (نمرات قرائت زبان انگلیسی، نکات گرامری زبان انگلیسی و نمره کل زبان انگلیسی) را تبیین می کند. همچنین از طریق آزمون t گروههای مستقل تفاوت معناداری بین دختران و پسران درنمرات آزمون GEFT به دست نیامد. بنابر این نمی توان گفت که دختران نسبت به پسران از لحاظ سبکهای یادگیری، وابسته تر به زمینه، نابسته به زمینه، هستند.
Machine summary:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود)آنچه میتوان از جدول 9 استنباط نمود این است که رابطه بین TFEG و املاء و دستور زبانمعنادار(0/001 <p) است و بین سبک یادگیری نابسته به زمینه و نمرههای املاء و دستور زبانرابطه مستقیم وجود دارد.
با توجه به نکات بالا،آیا آموختن زبانی غیر از زبان مادری،نیازمند مهارتهای تحلیلییادگیرنده و انگیزش شخصی اوست و یا نیاز به مهارتهای کلی و ارتباطی دارد؟آیا در موقعیتهایرسمی آموزشی که زبان دوم در کلاسها تدریس میشود و تعاملی خودانگیخته و طبیعی بین افرادوجود ندارد،یادگیرندگان نابسته به زمینه،عملکرد بهتری خواهند داشت و یا یادگیرندگان وابستهبه زمینه،خواهند توانست با تدارک تعاملهای کلاسی،عملکرد خود را بالا ببرند؟آیایادگیرندگان وابسته به زمینه در امتحانات شفاهی زبان که قرائت زبان و مکالمه(مهارتهایارتباطی)دانشآموزان را میسنجد بهتر عمل خواهند کرد و یادگیرندگان نابسته به زمینه درامتحانات کتبی که قواعد دستوری را آزمون میکنند،نمرات بالاتری خواهند داشت؟و یا تفاوتیبین عملکرد دو گروه وجود نخواهد داشت؟ در طی سالهای اخیر محققین به تعیین رابطه میان سبکهای یادگیری مختلف از جمله سبکیادگیری وابسته/نابسته به زمینه و شیوۀ زبانآموزی،توجه خاصی نشان دادهاند.
داشتن سبک نابسته بهزمینه،حرمت خود11را در این افراد بالا میبرد(بوساکی،اینردوتاوسون،1997)و آنها میتوانندساختار و ادراکات معین خودشان را بر ساختار متن تحمیل کنند(ویتکین و همکاران،1992)،دراستفاده از راهبردهای مؤثر یادگیری مثل میانجیها،یادداشتبرداری در یک طرح کلی منظم(فرانک،1983)،موفقتر باشند و از نظر توانایی بازسازی شناختی برای تحلیل و سازماندهیاطلاعات و تجارب و توانایی حل مسئله(آزادمرد،1379)در سطح بالاتری قرار دارند.
133-115,28,metsyS,leveL egelloC eht ta tnemeveihcA egaugnaL ni meets-fleS dna ecnednepeD-ecnednepednI dleiF.
lanruoJ egaugnaL nredoM ehT,sseccus LSE dna ecnedneped ni seigetarts evitingoc fo eciohc stneduts eht no ecnednepedni dleif fo tceffe ehT."