Abstract:
پژوهش حاضر در مرحله اول به بررسی ساخت خانواده دختران فراری و نیز چگونگی عملکرد آنها در سه سازه "نقش های خانوادگی"، "حل مشکل" و "ابراز عواطف" می پردازد. بدین منظور 50 نفر از دختران فراری در مجتمع قضایی ارشاد، مداخله در بحران بهزیستی، خانه ریحانه، کانون اصلاح و تربیت و آموزش و پرورش منطقه یک شهر تهران انتخاب شدند. در مرحله دوم جهت کاربرد مداخلات درمانی (خانواده درمانی سیستمی و روان درمانگری حمایتی) پانزده نفر از آنان که بر اساس نمره کل مقیاس سنجش خانواده مک مستر که دارای هنجار ایرانی است، دارای ساخت خانوادگی ناکار آمد بودند، به همراه خانواده های خود در ده جلسه درمانی شرکت کردند. نتایج براساس آزمون های آماری Z برای مقایسه نسبت ها و مقایسه میانگین های همبسته (پیش آزمون، پس آزمون ها) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان می دهد که: ساخت خانواده دختران فراری ناکار آمد است. دختران فراری و خانواده هایشان در سازه های "نقش های خانوادگی"، "حل مشکل"، "ابراز عواطف" عملکردی پائین تر از هنجار جامعه دارند. کاربرد خانواده درمانی سیستمی به همراه درمانگری حمایتی منجر به بهبود ساخت خانواده دختران فراری و عملکرد آنان می گردد.
Machine summary:
"در مرحلۀ دوم جهت کاربرد مداخلات درمانی(خانواده درمانیسیستمی و رواندرمانگری حمایتی)پانزده نفر از آنان که براساس نمره کل مقیاس سنجشخانواده مک مستر که دارای هنجار ایرانی است،دارای ساخت خانوادگی ناکارآمد بودند،به همراه خانوادههای خود در ده جلسه درمانی شرکت کردند.
همچنین تحقیقات دیگری در مورد انواع الگوهای رایج خانوادهدرمانی برای کنترلهیجانات(وود،2002)،اثربخشی خانوادهدرمانی سیستمی همراه با رواندرمانگری حمایتیجهت پیشگیری از بروز تخلفات جنسی در زنان و دختران فراری(پولاک،فریدمن،آلفرد،1996)،مطالعه بر روی زندانیان جهت بررسی ارتباط بین متغیر«حمایت اجتماعی»و«سازگاری»توسط اکینو(1992)،بررسی رابطه بین شایستگی در حل«مسائل اجتماعی و حمایت اجتماعی»با«سازگاری»در نوجوانان توسط ابریکو(1992)،صورت گرفته است.
*شیوۀ اجرا:در مرحلۀ اول از بین 50 دختر فراری و خانوادۀ آنان که براساس نمره پیشآزموندارای ساخت خانواده ناکارآمد بودند،15 نفر به همراه خانوادههای خود در مداخلات درمانی(خانواده درمانی و درمانگری حمایتی)طی ده جلسه شرکت کردند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)به منظور بررسی اثربخشی مداخلات درمانی در تغییر ساخت خانواده ناکارآمد در دخترانفراری از آزمون t همبسته برای مقایسه میانگین تفاوتهای پیشآزمون-پسآزمون نمراتدختران،مادران و پدران آنها استفاده شده است.
همانطور که ملاحظه میشود مقادیر t محاسبه شده در جدول مقدار بحرانی در سطح 0/0005 -?a (4/140 -p و 13 -fd) نیز بیشتراست،بنابراین تفاوتهای میانگینهای نمرات کل آزمون و خرده-مقیاسهای آن در پیشآزمونو پسآزمون ساخت خانواده برای گروه دختران در سطح 0/0001 <p معنادار است.
در این پژوهشهمانطور که در ارزیابی ساخت و کارکرد خانواده از«مقیاس سنجش خانوادۀ مک مستر»استفادهشده،در درمان نیز از رویکرد تلفیقی«خانواده درمانی نظامدار مشکلمدار مک مستر»و«ساختاریمینوچین»استفاده شده است.
54 B-IAD,awol fo ytisrevinU yparehT ylimaF dna latiraM fo lanruoJ"."