Abstract:
پژوهش حاضر با هدف مطالعه رابطه بین خودکارآمدی عمومی، مسند مهارگذاری با موفقیت تحصیلی انجام گرفته است. نمونه آماری شامل 390 نفر از دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه شهید بهشتی می باشند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقاتی انتخاب شده اند. ابزار پژوهش عبارت بودند از: مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر، مقیاس مسند مهارگذاری راتر و پرسشنامه جمعیت شناختی که به طور همزمان توسط گروه نمونه تکمیل گردید. برای ارزیابی آزمودنیها در موفقیت تحصیلی از معدل واحدهای گذرانده آنان سود جستیم. تجزیه و تحلیل آماری فرضیه های پژوهش در چارچوب ضریب همبستگی جزئی، آزمون t مستقل انجام گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین "خودکارآمدی عمومی" و "موفقیت تحصیلی"، بین "مسند مهارگذاری" و "موفقیت تحصیلی" و بین "خودکارآمدی" و "مسند مهارگذاری"، ارتباط معنی دار است و افراد با سطح خودکارآمدی بالا و مسند مهارگذاری درونی به طور معنی دار از موفقیت تحصیلی بیشتری برخوردارند.
Machine summary:
"نتایج پژوهش نشان داد که بین«خودکارآمدی عمومی»و«موفقیت تحصیلی»،بین«مسند مهارگذاری»و«موفقیتتحصیلی»و بین«خودکارآمدی»و«مسند مهارگذاری»،ارتباط معنیدار است و افراد باسطح خودکارآمدی بالا و مسند مهارگذاری درونی بهطور معنیدار از موفقیت تحصیلیبیشتری برخوردارند.
با توجه به مطالب مذکور هدف اصلی این پژوهش تعیین رابطه بین خودکارآمدی عمومی ومسند مهارگذاری با موفقیت تحصیلی دانشجویان میباشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)*نتایج حاصل از اعمال«روش همبستگی»9جزئی در زمینه وجود رابطه بین خودکارآمدیعمومی و مسند مهارگذاری با موفقیت تحصیلی دانشجویان در جدول 2 ارائه شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)به منظور بررسی بیشتر دادهها در این زمینه مقایسه افراد از لحاظ خودکارآمدی بالا-پائین وهمچنین مسند مهارگذاری درونی-بیرونی با توجه به موفقیت تحصیلی از طریق اجرای آزمون t مستقل صورت گرفت.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج حاصل از اعمال روش همبستگی جزئی در زمینه وجود رابطه بین خودکارآمدیعمومی و مسند مهارگذاری مندرج در جدول 4 نشان میدهد که بین این دو مؤلفه رابطه معنیداراست.
نتایج بررسی حاکی از وجود رابطه بین دو مؤلفه نظام باورها باموفقیت تحصیلی است وجود رابطه مثبت و معنیدار بین خودکارآمدی و موفقیت تحصیلیتائیدی بر نقطه نظرهای نظری و نتایج تحقیقات دیگر در این زمینه میباشد.
*از طرف دیگر وجود دارای بین مسند مهارگذاری و موفقیت تحصیلی در این تحقیق مؤیداین واقعیت است که افراد دارای مسند مهارگذاری درونی در انجام تکالیف در سطح بالاتر عملکرده و ارزش بیشتری برای مهارتها و پیشرفتهای خود قائلند.
lanoitavitom fo seitreporp ycaciffe-fles,cimedaca fo ytilibazilareneg dna sksat gnoma ytiralimis deviecreP.
F,zerajaP E}&%03102YSRG031G% {E lmth-zarea/pfm /ude.
ehcieR9140024/n-/ude xes dna level cimedaca dna lortnoc fo sucol neewteb pihsnoitaler ehT.
ston-22-4-2002 lacigolohcysp noitadilav dna noitcurtsoc:elacs ycaciffe-fles ehT.
spourg//:ptth,erocs eht fo noitatnimaxeer A:ycaciffe lareneg dna,nimod,ksaT."