Abstract:
به منظور بررسی رابطه مقابله مذهبی و خوشبختی معنوی با سلامت روان نمونه ای با حجم 120 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران که به صورت تصادفی نظام دار انتخاب شدند به مقیاس مقابله مذهبی (پارگامنت، 2000) مقیاس خوشبختی معنوی (الیسون، 1983) و پرسشنامه سلامت روان (گلدبرگ، 1978) پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی، رگرسیون و آزمون F انجام شد. متغیر پیش بین سبک مقابله مذهبی با دو سطح مثبت و منفی، خوشبختی معنوی و تحصیلات و متغیر ملاک، سلامت روان (کل)، شکایات جسمانی، اضطراب و بی خوابی، نارسا کنش وری اجتماعی و افسردگی بود. در الگوی تحلیل رگرسیون رابطه بین مقابله مذهبی مثبت و منفی، خوشبختی معنوی و تحصیلات و متغیرهای سلامت روان (کل)، شکایات جسمانی، اضطراب و بیخوابی، نارسا کنش وری اجتماعی و افسردگی بررسی شد. نتایج نشان داد که بین سبک مقابله مذهبی منفی و سلامت روان همبستگی معنادار p<0.01) و r = 0.32 ( وجود دارد. ولی بین سبک مقابله مذهبی مثبت با سلامت روان رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین بین خوشبختی معنوی با سلامت روان همبستگی معنادار )در سطح P<0.01 وr = 0.49 ) وجود دارد.
Machine summary:
"ونتزل و کالول(1997)،در مطالعهای طولی رابطۀ دوستیهای متقابل،پذیرشهمگنان و عضویت گروهی با«پیشرفت تحصیلی»را مورد بررسی قرار دادند نتایج نشان داد که«عضویت گروهی»پایدارترین پیشبینی کننده پیشرفت تحصیلی بود.
در جمعآوری دادهها ابتدا براساس روش کی و همکاران(1982)،و داج و همکاران(1990)،جامعهسنجی انجام گرفت به این ترتیب که پس از ارائه اسامی کل دانشآموزان کلاساز آنها خواسته شد اسامی سه نفر از کسانی که بیشترین تمایل را دارند که با آنها دوست باشند و باهم همکاری داشته باشند مشخص نمایند همچنین نام سه نفر از کسانی که کمترین تمایل را دارندکه با آنها دوست باشند و باهم همکاری داشته،مشخص نمایند که در نهایت چهار گروه شامل«پذیرفته شده»،«متوسط»،«به خود رها شده»و«طرد شده»در هر کلاس مشخص شدند.
بهعبارت دیگر«پیشرفت تحصیلی»مقولۀ مهمی است که بر اثر وجود اختلالهای رفتاری میتواندتحت تأثیر قرار گیرد و چون پژوهشهای ذکر شده این ارتباط را روشن نمودهاند،احتمالا میتوان یکی از دلایل کاهش پیشرفت تحصیلی در این گروه را اختلالهای رفتاری قلمداد نمود.
این نکته نیز دلیل دیگری اس که باعث میشود نوجوانان پذیرفته شدهکه پیشرفت تحصیلی بالاتری دارند متمایل به دوستی و همراهی با افرادی مشابه خود شوند و اینامر فرصت مهمی را از نوجوانان طرد شده برای همراهی و دوستی با گروه پذیرفته شده،سلبمیکند.
*در ارتباط با کاهش«پیشرفت تحصیلی»با«تحول»10،احتمالا میتوان به کاذب بودن پیشرفتتحصیلی در سطوح پایینتر،تلاش بیشتر خانواده و مدرسه برای موفقیت بیشتر دانشآموزان درسطخ ابتدایی،انگیزۀ پیشرفت بیشتر دانشآموزان در دورۀ ابتدایی،تعداد کمتر کتب آموزشیدر این دوره و افزایش آن در دورۀ راهنمایی و بالاخص تغییرات مهمی که در دورۀ پیشنوجوانی و ابتدایی نوجوانی بوقوع میپیوندد،اشاره نمود."