Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، گسترش حیطه مطالعات خود نظم دهی از طریق بررسی رابطه خود نظم دهی انگیزش با راهبردهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ایرانی در درس ریاضی بود. آزمودنی ها مشتمل بر 171 دانش آموز پایه اول دبیرستان 69) دختر و 102 پسر( با میانگین سنی 14 سال و 7 ماه بودند که در 8 کلاس از مدارس دولتی شهرستان شیراز به تحصیل اشتغال داشتند. ابزار سنجش در این تحقیق، «مقیاس راهبردهای خود نظم دهی انگیزشی» و «مقیاس راهبردهای یادگیری ریاضی» بود، که به منظور اجرا بین دانش آموزان ایرانی تهیه، انطباق و اعتباریابی شد. تحلیل عاملی مقیاس راهبردهای خود نظم دهی انگیزشی نشان داد که این مقیاس شامل مولفه های ارتقا علاقه، صحبت درونی عملکرد، صحبت درونی تسلط، مهار محیط و خود پاداش دهی است و مقیاس راهبردهای یادگیری ریاضی به مولفه های راهبردهای نظارتی، راهبردهای توصیفی- تلخیصی، راهبردهای تلفیقی- تحلیلی و کمک خواهی قابل تفکیک است. ضرائب آلفا کرونباخ برای مولفه های فوق از 0.58 تا 0.85 متغیر بود. تحلیل رگرسیونی نشان از آن داشت که راهبردهای یادگیری در درس ریاضی به وسیله مکانیسم های خود نظم دهی انگیزشی پیش بینی می گردد و دانش آموزان به منظور بر انگیختن فرآیندهای شناختی و فراشناختی خود از راهبردهای ارتقا علاقه، صحبت درونی تسلط و مهار محیط سود می جویند، در حالی که توجه به پیامدهای بیرونی عملکرد، بهره گیری از راهبردهای شناختی را در یادگیری ریاضی با مانع مواجه می سازد. یافته قابل تامل دیگر آن بود که پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی علاوه بر راهبردهای نظارتی، به طور مثبت، تحت تاثیر مکانیسم های خود نظم دهی انگیزشی بیرونی است. این یافته ها در پرتو نتایج تحقیقات پیشین تفسیر شد و تلویحات تربیتی آن مورد بحث قرار گرفت.
Machine summary:
"تحلیل عاملی مقیاس راهبردهای خودنظمدهی انگیزشی نشان داد که این مقیاس شامل مؤلفههای ارتقاء علاقه،صحبت درونیعملکرد،صحبت درونی تسلط،مهار محیط و خودپاداشدهی است و مقیاس راهبردهاییادگیری ریاضی به مؤلفههای راهبردهای نظارتی،راهبردهای توصیفی-تلخیصی،راهبردهای تلفیقی-تحلیلی و کمکخواهی قابل تفکیک است.
تحلیلهای رگرسیونی نشان از آن داشت کهراهبردهای یادگیری در درس ریاضی به وسیله مکانیسمهای خودنظمدهی انگیزشیپیشبینی میگردد و دانشآموزان به منظور برانگیختن فرآیندهای شناختی و فراشناختیخود از راهبردهای ارتقاء علاقه،صحبت درونی تسلط و مهار محیط سود میجویند،درIB}(*)دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز {IBحالی که توجه به پیامدهای بیرونی عملکرد،بهرهگیری از راهبردهای شناختی را دریادگیری ریاضی با مانع مواجه میسازد.
). جدول 5-نتایج رگرسیون سلسله مراتبی پیشرفت تحصیلی در درس ریاضیروی راهبردهای خودنظمدهی انگیزش و یادگیری (به تصویر صفحه مراجعه شود) *بحث و نتیجهگیری *یافتههای پژوهشی نشان میدهد که فرآیندهای شناختی در ارتباط پیچیده با عواملانگیزشی،پیشرفت تحصیلی فراگیران را در موقعیتها و سطوح متفاوت تعیین میکنند(برایمثال:پنتریچ و دیگروت،1990؛لطیفیان،1998).
*در این تحقیق الگوی خودنظمدهی انگیزشی ولترز(1999)بررسی شد و یافتهها نشان دادکه دانشآموزان دبیرستانی ایرانی نیز به منظور حفظ و یا ارتقاء سطح انگیزش خود به فعالیتتحصیلی در حیطه ریاضی،راهبردهای انگیزشی را به کار میبرند،که منطبق بر الگوی پیشنهادیولترز(1999)،شامل ارتقاء علاقه،صحبت درونی عملکرد،صحبت درونی تسلط،مهار محیط وخودپاداشدهی است.
345-327,26,noitacudE scitamehtaM ni hcraeseR fo lanruoJ ycilop,srehcraeser yb decarbme tpecnoc wen A:gninrael detaluger-fleS.
pp)roivaheh ot noitingoc dna seigetarts gninrael noitaluger-fles,noitavitom neewteb pihsnoitaler ehT.
pp)gninrael dna gnihcaet scitamehtam no hcraeser fo koobdnaH.
pp)noitcurtsni fo stnenopmoc gninrael detaluger-fles dna lanoitavitoM.
noitavitom fo noitaluger s'tneduts egelloc dna gninrael detaluger-fleS."