Abstract:
این تحقیق در پی پاسخ به این سوالها است که «تکلیف شب چه تاثیری بر نگرش به تحصیل در دانش آموزان ابتدایی دارد؟» آیا روشهای جایگزین می تواند مشکلات احتمالی در این زمینه را برطرف کنند؟ این تحقیق به روش شبه آزمایشی و با طرح توسعه یافته ای از طرح دو گروه ناهمسان با پیش آزمون و پس آزمون و گرو کنترل انجام شده است. در این روش سه گروه دارای 1) تکلیف شب آزاد، 2) تکلیف شب اجباری و 3) تمرین فعال در کلاس - بدون تکلیف شب، مورد مقایسه قرار گرفتند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات «پرسشنامه نگرش سنج» در زمینه نگرش نسبت به تحصیل علم بوده است – که به دلیل ناتوانی دانش آموزان در تکمیل پرشسنامه، به صورت مصاحبه ای تکمیل شده است. جامعه آماری را دانش آموزان سال دوم ابتدایی منطقه 2 زاهدان تشکیل می دهند. روش نمونه گیری به روش خوشه ای - تصادفی بوده است و نمونه آماری 12 کلاس - هر گروه 4 کلاس با دو کلاس دخترانه و دو کلاس پسرانه - و در مجموع 138 آزمودنی را شامل می شد. از روشهای آماری تحلیل کواریانس و تحلیل واریانس چند طرفه و آزمونهای تعقیبی ماتریکس و توکی برای مقایسه گروه ها و متغیرهای تعدیل کننده استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد: تفاوت معنی داری بین گروههای بی تکلیف شب و با تکلیف شب آزاد مشاهده نشد. اما میانگین نگرش تحصیلی این دو گروه به صورت معنی داری برتر از میانگین نگرش تحصیلی گروه دارای «تکلیف شب اجباری» بود. همچنین، تفاوت معنی داری بین گروه دختران و پسران، در زمینه نگرش نسبت به تحصیل مشاهده نشد. بنابر نتایج این «تحقیق تمرین فعال در کلاس بدون ارایه تکلیف شب» و «تکلیف شب آزاد» - در مقایسه با «تکلیف شب اجباری» سبب بهبود نگرش تحصیلی دانش آموزان دوم ابتدایی می شوند.
Machine summary:
"جدول 3-بررسی تفاوت بین پیشآزمون گروههای سهگانه(عدم ارائۀ تکلیف شب،تکلیف شب آزاد و تکلیف شباجباری)،در زمینۀ نگرش دانشآموزان نسبت به تحصیل با کمکآزمون تحلیل واریانس (به تصویر صفحه مراجعه شود)&%03917YSRG039G% ب)با توجه به آزمودنیهای فاقد پیشآزمون،از آنجاییکه F برابری واریانس درون گروههادر سطح (0/87?<p) معنیدار نیست آزمون تحلیل واریانس مورد استفاده قرار گرفت که نتایجآن در جدول 4 مشاهده میشود.
جدول 4-بررسی تفاوت بین عدم ارائۀ تکلیف شب،تکلیف شب آزاد و تکلیف شب اجباریدر زمینه نگرش دانشآموزان نسبت به تحصیل با پسآزمون با کمکآزمون تحلیل واریانس (به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به نتایج جدول 5،به صورت معنیداری میانگین نگرش تحصیلی مثبت در گروهدارای«تکلیف شب آزاد»برتر از میانگین گروه دارای«تکلیف شب اجباری»است.
جدول 5-مقایسۀ دوبهدو بین عدم ارائۀ تکلیف شب،تکلیف شب آزاد و تکلیف شب اجباریدر زمینۀ نگرش دانشآموزان نسبت به تحصیل با کمکآزمون توکی (به تصویر صفحه مراجعه شود) *در بررسی فرضیه دوم تحقیق: الف)با توجه به آزمودنیهای دارای پیشآزمون و پسآزمون؛در بررسی این فرضیه تحقیق،باتوجه به آزمودنیهای دارای پیشآزمون و پسآزمون و از آنجاییکه F واریانس درون گروههامعنیدار نیست (0/65?<p) و براین اساسی که آزمون فرض همگنی شیبها،اثر متقابل معنیداریرا بین هممتغیر و متغیر عامل نشان نمیدهد (0/48?<p) از تحلیل کواریانس استفاده شد که نتایجنشان میدهد تفاوت معنیداری در سطح (0/05?<p) بین نگرش دانشآموزان دختر و پسرگروه نمونه،نسبت به تحصیل علم وجود ندارد(جدول 6).
جدول 6-بررسی تفاوت بین نگرش دانشآموزان دختر و پسر نسبت به تحصیل-با پیشآزمونو پسآزمون با کمکآزمون تحلیل کواریانس (به تصویر صفحه مراجعه شود)ب)با توجه به آزمودنیهای فاقد پیشآزمون،از آنجاییکه F برابری واریانس درون گروهها درسطح (0/178?<p) معنیدار نیست آزمون تحلیل واریانس مورد استفاده قرار گرفت که نتایج آندر جدول 7 مشاهده میگردد."