Abstract:
این پژوهش در پی پاسخگویی به این پرسش اساسی است که تغییر حسی اطلاعات معمولی یا واژگان پربسامد و اطلاعات آزمایشگاهی یا واژگان کم بسامد چه تاثیری بر حافظه آشکار و ناآشکار کودکان و بزرگسالان دارد؟ در پژوهش حاضر دو نمونه کودکان و بزرگسالان گزینش شدند. نمونه کودکان از پایه های تحصیلی سوم، چهارم و پنجم ابتدایی (120 نفر) و نمونه بزرگسالان به حجم 120 نفر از دانشجویان. ابزار پژوهش شامل چهار آزمون واژگان کم بسامد (آزمایشگاهی) و پربسامد (معمولی) برای دو حافظه آشکار و ناآشکار بود که بعد از طی مراحل مختلف آزمون سازی و بررسی اعتبار، از آنها استفاده گردید. داده های بدست آمده با بسته نرم افزاری SPSS و از طریق تحلیل واریانس، تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بیانگر تایید سه فرضیه از چهار فرضیه مورد نظر بود. در مجموع پژوهش حاضر نشان داد که عوامل مورد بحث در حافظه آشکار و ناآشکار کاملا متفاوت هستند و نکته مهمتر اینکه حافظه کودکان در تاثیرپذیری از متغیرهای مورد بحث از حافظه بزرگسالان متفاوت است. بر خلاف اکثر پژوهش ها که به عدم رشد حافظه ناآشکار اشاره دارند در پژوهش حاضر ملاحظه شد به موازات رشد حافظه آشکار، حافظه ناآشکار هم رشد می یابد.
Machine summary:
"در مطالعهای که بوسیله نیلسون و کرمینوری(1999)،صورت گرفت در مرحله رمزگردانی،یک گروه از آزمودنیها میبایستی حروف مشترکی را بین فعل و اسم در جملاتی که به عنوانعناصر یادگیری به کاربرده شده بود،پیدا و از 1 تا 5 تعداد آنها را شمارهگذاری کنند(رمزگردانیمعنایی و عمیق)نتایج این مطالعه نشان داد درحالی که،حافظه آشکار با رمزگردانی معنایی وعمیق در مقایسه با رمزگردانی سطحی و فیزیکی عملکرد بهتری دارد،در حافظه ناآشکار تفاوتمعناداری بین این دو نوع رمزگردانی مشاهده نگردید.
* پژوهش حاضر در صدد یافتن این دو نکته است:اولا تغییر حسی محرکها در دو مرحلهیادگیری و آزمون بهطور مشخص چه تأثیری بر حافظه کودکان و بزرگسالات دارد؟ثانیا وقتی که تکالیفحافظه از دو نوع اطلاعات معمولی و آزمایشگاهی انتخاب میشوند آیا همان تأثیر گذشته دیده میشود؟بنابراین به بررسی فرضیههای زیر میپردازد: «تغییر حسی اطلاعات حافظۀ معمولی یا واژگان پربسامد و آزمایشگاهی یا واژگان کمبسامد برعملکرد حافظه آشکار و ناآشکار کودکان و بزرگسالان تأثیر متفاوتی دارد.
هدفاز بررسی فوق این بود که آیا فهرست واژگان هر آزمون به صورت منطقی و صوری برایسنجش حافظه آشکار و ناآشکار مناسب است یا خیر؟ * در هریک از آزمایشهای پژوهش حاضر از بازشناسی و«تکمیل کلمه با حروف نخستین»به ترتیب برای اندازهگیری حافظۀ آشکار و ناآشکار استفاده شد.
بر پایه اطلاعات این جدول فرض پژوهش رد میشود و فرض خلاف تأیید میگردد:(3/47(58 و 1 و 1 0/0)م (F) بهعبارت دیگر«تغییر حسی اطلاعات معمولی یا واژگان پربسامد بر حافظه ناآشکار کودکان و بزرگسالان»یکسان است."