Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی «نقش پیش بینی کنندگی بافت های خانوادگی در نیمرخ شخصی نوجوانان» بود. نیمرخ شخصی شامل برخی نمایه های شایستگی تحصیلی نظیر سازگاری در مدرسه، هدف مداری تحصیلی، اهمیت به آمادگی برای آینده، و اعتماد عمومی به خود بود. بدین منظور تعداد 341 دانش آموز دختر و پسر پایه اول دبیرستان از شهر شیراز به شیوه تصادفی خوشه ای انتخاب و مقیاس های بافت خانوادگی و نیمرخ شخصی (استریج، (1998 را تکمیل کردند. ضرایب اعتبار، بازآزمایی و آلفاکرانباخ برای کلیه مقیاس ها محاسبه شد. میزان ضرایب آلفاکرانباخ در دامنه ای از 0.49 تا 0.82 و ضرایب بازآزمایی نیز بین 0.73 تا 0.88 بدست آمد. داده های حاصل از محاسبه ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه مثبت و معنی داری بین بافت خانوادگی قاطع (که در آن پذیرش و نظارت والدینی بالا است) و نیمرخ شخصی نوجوانان (r=0.42) و هر یک از زیر مقیاس های آن وجود دارد. در مورد خانواده). صمیمی نیز همین نتیجه حاصل شد (r=0.45). این رابطه برای بافت های خانوادگی استبدادی، دل نگران، و انتقادگر معنی دار نبود اما جهت رابطه در بیشتر موارد منفی بود. تحلیل رگرسیون مرحله ای نشان داد که بافت خانوادگی صمیمی می تواند به طور معنی داری نیمرخ شخصی نوجوانان و زیر مقیاس های اعتماد عمومی به خود، سازگاری با مدرسه و هدف مداری به ترتیب برابر با تحصیلی را پیش بینی کند (میزان 0.31، 0.32، b 0.28، 0.38 بود). بافت خانوادگی قاطع نیز پیش بین کننده معنی داری از نیمرخ شخصی) و نوجوانان (b=0.26) سازگاری تحصیلی آنان است (b=0.26).
Machine summary:
"دادههای حاصلاز محاسبۀ ضریب همبستگی پیرسون نشان داد کهرابطۀ مثبت و معنیداری بین بافت خانوادگی قاطع(که در آن پذیرش و نظارت والدینی بالا است)ونیمرخ شخصی نوجوانان(0/42- r )و هریک اززیرمقیاسهای آن وجود دارد.
جدول 3-ضرایب همبستگی بین بافتهای خانوادگی و متغیرهای نیمرخ شخصی (به تصویر صفحه مراجعه شود)*بین بافت خانوادگی صمیمی و هریک از متغیرهای اعتماد عمومی به خود(0/0001< p ،0/28- r )،سازگاری مثبت با مدرسه(0/0001< p ،0/44- r )،هدفمداری مثبت در تحصیل(0/0001< p ،0/38- r ،و مجموع مقیاس نیمرخ شخصی(0/0001< p ،0/45- r نیز رابطۀمثبت و معنیدار مشاهده گردید.
جدول 4-نتایج تحلیل رگرسیون مرحلهای برای پیشبینی اعتماد عمومی به خود (به تصویر صفحه مراجعه شود) *در مورد«سازگاری مثبت با مدرسه»نیز جدول 5 نشاندهندۀ نتایج رگرسیون سازگاری مثبتبا مدرسه روی بافتهای خانوادگی است.
جدول 7-نتایج تحلیل رگرسیون مرحلهای برای پیشبینی نیمرخ شخصی (به تصویر صفحه مراجعه شود)&%04513YSRG045G% «خانوادۀ قاطع»با ضریب معیار 0/26 و«خانوادۀ انتقادگر»با ضریب معیار 0/14 سهم کمتری در اینپیشبینی دارند.
همینطور،بین بافت خانوادگی قاطع و هریکاز مقیاسهای فرعی نیمرخ شخصی نظیر سازگاری مثبت با مدرسه،هدفمداری مثبت درتحصیل،و اطمینان به خود نیز رابطۀ مثبت و معنیدار مشاهده گردید اما بین بافت خانوادگی قاطعو اهمیت دادن به آمادگی برای آینده رابطۀ معنیدار وجود نداشت.
*** یادداشتها (1)- selyts gnitneraP (2)- noitavitom cimedacA (3)- tnemtsujdA (4)- noitaluger-fleS (5)- ecnailer-fleS (6)- noitarolpxE (7)- nairatirohtuA (8)- evissimreP (9)- evitatirohtuA (10)- tnegludnI (11)- luftcelgeN (12)- tnemhcattA (13)- ycaciffe fleS (14)- ylimaf esolC (15)- lacitirC dna gniggaN (16)- gniyrroW (17)- meetse-fleS (18)- ecnetepmoC (19)- ycaciffe-fleS (20)- elacS txetnoC ylimaF منابع {E-فولادچنگ،محبوبه."