Abstract:
هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر خشونت بازی های رایانه ای بر پاسخ های قلبی- عروقی در نوجوانان دختر و پسر بود. به این منظور 209 نفر از دانش آموزان پایه اول راهنمایی شامل 108 دختر و 101 پسر با میانگین سنی 12 سال و 7 ماه (دامنه سنی (12-15 به روش تصادفی خوشه ای از میان مدارس مناطق 22 گانه شهر تهران انتخاب شدند و به 9 گروه تقسیم شدند. از میان این 9 گروه، 8 گروه به مدت 40 دقیقه به انواع بازی های رایانه ای با محتوای متفاوت خشونت (در دو سطح همراه با موسیقی متن و بدون موسیقی متن) پرداختند. ده دقیقه قبل از شروع بازی و 5 دقیقه مانده به پایان بازی، تعداد ضربان قلب در دقیقه و فشارخون سیستولیک و دیاستولیک آزمودنیهای گروه های بازی و آزمودنیهای گروه گواه (بدون بازی و در حالت استراحت) در وضعیت نشسته اندازه گیری شدند. همچنین کلیه آزمودنیها «سیاهه شخصیت نوجوانان آیزنک» را تکمیل نمودند. تحلیل نتایج با استفاده از ANOVA نشان داد که در اغلب موارد تجربه تنیدگی بازی ها به کاهش برپایی فیزیولوژیکی منجر می شود که موافق با نظریه تخلیه هیجانی است، اما افزایش پاسخ های قلبی- عروقی در برابر تجربه برخی از بازی ها، بیشتر تحت تاثیر رگه های شخصیتی (نورزگرایی، پسیکوزگرایی) و چالش برانگیز بودن بازی است.
Machine summary:
"در پژوهش حاضرتأثیر انواع بازیهای رایانهای براساس میزان محتوای خشونت به کار رفته در آنها در دو سطح(همراه با موسیقی و بدون موسیقی)و با توجه به سنخ شخصیتی بر پاسخهای قلبی-عروقی درنوجوانان مورد بررسی قرار گرفته است.
جدول 1-مشخصات آماری متغیرهای مورد پژوهش (209-N) (به تصویر صفحه مراجعه شود)&%04704YSRG047G% همچنین کلیه آزمودنیها به سه گروه،گروه بازیهای بدون موسیقی متن،گروه بازیهایهمراه با موسیقی متن و گروه گواه قرار گرفتند و بدون توجه به نوع محتوای خشونت به کار رفته در4 بازی مذکور میانگین تفاضل بین پیشآزمون و پسآزمون در نبض،فشار خون سیستولیک وفشار خون دیاستولیک مورد تحلیل قرار گرفتند.
ولی با توجه بهگروه بازی،تغییرات معناداری در پاسخهای قلبی-عروقی مشاهده میشود که این تغییرات بهجدول 2-نتایج تحلیل واریانس برای اثر انواع بازیها بر پاسخهای قلبی-عروقی (به تصویر صفحه مراجعه شود) تفکیک در آزمون تعقیبی DSL برای مقایسه گروهها با یکدیگر به صورت زوجی نشان دادهشدهاند که در جدول 3 نتایج با توجه به سطح معناداری برای هریک از متغیرهای نبض وفشار خون سیستولیک آمده است.
جدول 3-نتایج آزمون تعقیبی DSL برای مقایسه گروهها (به تصویر صفحه مراجعه شود) *بحث و نتیجهگیری *یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که تجربه بازیهای رایانهای خشونتآمیز وغیر خشونتآمیز بر میزان ضربان قلب،فشار خون سیستولیک حین تجربه تنیدگی تأثیرمیگذارد.
ای باصدا افزایش فشار خون سیستولیک مشاهده میشود و از آنجاییکه این بازی دارای محتوای خشونت بسیار بالایی است،به نظر میرسد که خشونت بالای اینبازی منجر به برپایی فیزیولوژیکی آزمودنیها شده است،یعنی بازیهای دارای خشونت کم ومتوسط منجر به کاهش برپایی فیزیولوژیکی میشوند(موافق با نظریه تخلیه هیجانی)ولیبازیهای بسیار پرخشونت افزایش برپایی فیزیولوژیکی را به دنبال دارند."