Abstract:
هدف این پژوهش بررسی میزان تاثیر هنر درمانی با رویکرد روایت درمانی بر افزایش خودکارآمدی و عزت نفس پسران بی سرپرست و بدسرپرست است. نمونه پژوهش شامل 20 پسر نوجوان 14-16 ساله بی سرپرست و بدسرپرست است که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در این تحقیق که به روش مطالعه شبه آزمایشی با گروه آزمایش و گواه انجام شده است پس از انتخاب یک مرکز شبانه روزی پسرانه به صورت در دسترس و جایگزینی تصادفی آزمودنیها به دو گروه آزمایش (10 نفر) و گواه (10 نفر)، پیش آزمون شامل «مقیاس حرمت خود روزنبرگ» و «خودکارآمدی شرر» در مورد هر دو گروه صورت گرفت. گروه آزمایش برنامه های هنر درمانی با رویکرد روایت درمانی را در 12 جلسه 120 دقیقه ای به صورت هر هفته یک جلسه و به طور جداگانه دریافت کردند. گروه گواه در طی این مدت برنامه های عادی مرکز را دنبال کردند. بررسی و تحلیل نتایج پژوهش با استفاده از روش کوواریانس بیانگر تاثیر کاربندی آزمایشی بر خودکارآمدی و عزت نفس پسران نوجوان بی سرپرست و بدسرپرست می باشد.
Machine summary:
"بررسی تأثیر هنر روان درمانگری با رویکرد روایتدرمانگری بر خودکارآمدی و حرمت خود* دکتر علی زادهمحمدی** علیرضا عابدی** مهدی خانجانی** چکیده {IBهدف این پژوهش بررسی میزان تأثیر هنردرمانی با رویکرد روایت درمانی بر افزایشخودکارآمدی و عزت نفس پسران بیسرپرست وبدسرپرست است.
ادبیات مرتبط با هنر درمانگری در افزایش حرمت خود و خودکارآمدی بیانگرتحقیقات متعددی است که اهمیت هنر روان درمانگری را در افزایش این دو سازه مهم به نحوی&%04806YSRG048G% مؤثر مفید و تأثیرگذار نشان میدهد(چین و همکاران،1980؛گرین و همکاران،1987؛امیزو وامیزو،1989؛اسپرینگر و همکاران،1992؛تیبتز و استون،1990؛وایت،1990).
جدول 1-شاخصهای توصیفی مربوط به نتایج نمرات پیشآزمون و پسآزمونمقیاس خودکارآمدی در دو گروه آزمایش و گواه (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 2 نشان میدهد که نسبت بدست آمده اثر متغییر آزمایشی در گروهها از لحاظ آماریمعنادار است که میتوان نتیجه گرفت که تفاوت نمرۀ آزمودنیها در پسآزمون مقیاسخودکارآمدی ناشی از اثر مداخله درمانگری است.
جدول 3-شاخصهای توصیفی مربوط به نتایج نمرات پیشآزمون و پسآزمونمقیاس حرمت خود در دو گروه آزمایش و گواه (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 4 نشان میدهد نسبت بدست آمده اثر متغییر آزمایشی در گروهها از لحاظ آمارمعنادار است.
جدول 4-نتایج آزمون تحلیل کوواریانس برای مقایسه گروههای آزمایش و گواه مربوط به آزمون حرمت خود (به تصویر صفحه مراجعه شود) *بحث *نتایج پژوهش نشان داد که روش هنر درمانگری با رویکرد روایت درمانگری بر خودکارآمدی و حرمت خود پسران نوجوان بیسرپرست و بدسرپرست به صورت معناداریمؤثر است.
meetse-fles dna ypareht trA."