Machine summary:
رابطۀ ادراکات محیطی خانوادگی،باورهای انگیزشی ویادگیری خودتنظیمی:آزمون یک الگوی علّی* Relationships between Environmental Perceptions of Family, Motivational Beliefs and Self-regulating Learning:Testing a Casual Model دکتر حسین کارشکی** دکتر سید علینقی خرازی** دکتر جواد اژهای** دکتر سید محمود قاضی طباطبائی*** کیده {IBهدف تحقیق حاضر بررسی رابطۀ بین ادراکاتمحیطی خانوادگی،باورهای انگیزشی و راهبردهایخودتنظیمی دانشآموزان است.
نتایجاجرای همبستگی پیرسون نشان داد که تماممؤلفههای ادراکات محیطی خانوادگی(پذیرش وحمایت خودمختاری پدر و مادر)،باورهایانگیزشی(اهداف تبحری،عملکردی رویکردی،عملکردی اجتنابی و خودکارآمدی)و یادگیریIB} (به تصویر صفحه مراجعه شود)(*)دریافت مقاله:1386/6/19،تصویب نهایی 1386/11/21 (**)دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران (***)دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران &%05012YSRG050G% {IBخودتنظیمی(راهبردهای شناختی،فراشناختی ومدیریت منابع)،دو به دو با هم همبستگی دارند (p<0/01) .
با اجرای الگوی معادلات ساختاریبرای آزمون رابطۀ ادراکات محیطی خانوادگی وراهبردهای خودتنظیمی از طریق متغیر میانجیباورهای انگیزشی،مشخص شد که الگوی پیشنهادیاز برازش خوبی برخوردار است و یادگیریخودتنظیمی به خوبی از طریق باورهای انگیزشی وادراکات محیطی پیشبینی و تبیین شده است GFI-0/97 و (RSMEA-0/048) .
(به تصویر صفحه مراجعه شود)نمودار 1-رابطه بین ادراکات محیطی خانوادگی و یادگیری خودتنظیمی و الگوهای انگیزشی روششناسی *«جامعۀ آماری»این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایۀ سوم دبیرستانهای شهرتهران است که(در رشتههای نظری،ادبیات و علوم انسانی و ریاضی فیزیک)در سال تحصیلی86-1385 مشغول به تحصیل بودهاند.
اعتبار خردهآزمونهای پرسشنامه&%05013YSRG050G% مزبور بین(0/74)تا(0/86)گزارش شده است.
&%05014YSRG050G% ادداشتها (1)- self-regulating learning (2)- cognitive strategis (3)- metacognitive (4)- purposes,goals (5)- self-managing (6)- self determination theory (7)- self-efficacy (8)- task value (9)- context (10)- achievement goals (11)- goal orientations (12)- autonomy support (13)- structure (14)- involvement (15)- warmth (16)- expectancy (17)- value (18)- Ginsburg,G.