Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین ابعاد فرزندپروری والدین (محبت و مها ر) و سبک های هویت (اطلاعاتی، هنجاری، و سردرگم- اجتنابی ) درگروهی از دانش آموزان دبیرستانی بود.شرکت کنندگان پژوهش شامل 228 دانش آموز(101 دختر و 121 پسر)بودند که به شیوۀ خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. این عده سیاهۀ سبک های هویت (وایت و همکاران، 1998 ) و پرسشنامۀ محیط خانوادگی (نقاشیان، 1358 ) را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از رگرسیون چندگانه بیانگر آن بود که بعد محبت والدینی پیش بینی کنندۀ مثبت و معنادار سبک هویتی اطلاعاتی است. همچنین، بعد مهار والدینی پیش بینی کنندۀ مثبت و معنادار سبک هویت هنجاری می باشد. بعد محبت نیز به طور منفی و معنی داری سبک سردرگم- اجتنابی را پیش بینی مینماید. همچنین، یافته ها نشان داد که میانگین نمرة دختران در سبک هویت اطلاعاتی بیشتر از پسران است. در سبک هویت هنجاری و سبک سردرگم- اجتنابی تفاوت معناداری بین دو جنس وجود نداشت. این یافته ها بیانگر نقش محبت والدینی در دستیابی نوجوانان به هویت موفق و اجتناب آنها از سردرگمی هویت می باشد و بر لزوم آگاه سازی والدین از طریق برنامههای آموزش خانواده تاکید می نماید.
The aim of this study was to investigate the
predictive role of dimensions of child rearing
(acceptance and control) in identity styles of
adolescents (informational, normative and
diffuse/avoidant) in a group of high school
students. Participants included 228 students (101
girls and 118 boys), Who completed the Identity
Styles Inventory (White et al., 1998) and the
Family Climate Questionnaire (Nagashian, 1979).
Analysis of data using multiple reggession test
showed that the dimension of acceptance was a
significant positive predictor of informational
identity style and the dimension of control was a
significant positive predictor of normative identity
style. Also, the dimension of acceptance was a
significant negative predictor of diffuse/avoidant
identity style. Furthermore, the data analysis
revealed a significant gender difference in identity
style, that is, girls had more grade on the
informational identity style than boys. Although,
in normative and diffuse/ avoidant identity styles,
there was no significant difference between the
two genders. The findings also indicated the
influence of acceptance by parents on the
adolescents’ identity formation process and the
necessity of increasing the parents’ information.
Machine summary:
پیشبینی سبکهای پردازش هویت نوجوانان براساسابعاد فرزندپروری* دکتر محبوبه فولادچنگ** دکتر راضیه شیخ الاسلامی** هاجر صفری** چکیده {IBهدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین ابعادفرزندپروری والدین(محبت و مهار)و سبکهایهویت(اطلاعاتی،هنجاری،و سردرگم-اجتنابی)در گروهی از دانشآموزان دبیرستانی بود.
آیا بین دخترها و پسرها از نظر سبکهای پردازش هویت تفاوت معنیداریوجود دارد؟ شایان ذکر است که نتایج اینگونه پژوهشها به افزایش آگاهی والدین نسبت بهتاثیر رفتارها و شیوههای برخوردشان بر شکلگیری هویت فرزندانشان منجر گردیده واز این طریق به بستر مناسب برای رشد هویت نوجوانان کمک مینماید.
اعتبار پرسشنامه در پژوهش شیخ الاسلامی(1385)با استفاده ازآلفای کرونباخ برای سه سبک اطلاعاتی،هنجاری و سردرگم-اجتنابی به ترتیب برابر با&%05302YSRG053G% 0/58،0/47،0/64 محاسبه شد.
همانطور که عنوان شد سوال اول پژوهش در رابطه با پیشبینی سبکهای پردازشهویتی فرزندان(اطلاعاتی،هنجاری و سردرگم-اجتنابی)براساس ابعاد تربیتی والدین(محبت و مهار)بود و سوال دوم نیز مربوط به سهم هریک از دو متغیرجدول 1-ماتریس همبستگی متغیرهای مورد مطالعه (به تصویر صفحه مراجعه شود) محبت و مهار در پیشبینی سبکهای پردازش هویت بود.
جدول 2-نتایج رگرسیون چندگانه به منظور پیشبینی سبکهای هویت فرزندان از طریق ابعاد فرزندپروری (به تصویر صفحه مراجعه شود) در مورد پیشبینی«سبگ سردرگم-اجتنابی»از روی متغیرهای محبت و مهاروالدینی،جدول 2 نشان میدهد میزان ضریب رگرسیون محبت بر سبک سردرگم-اجتنابی برابر با 0/15-و معنادار است.
*این یافته بیانگر آن است که اگر نوجوان از طرف والدین مورد محبت و پذیرشقرار بگیرد در وی هویت اطلاعاتی ایجاد میشود.
sutats ytitnedi oge dna tnemtsujda tnecseloda rof snoitacilpmi dna ytirucesni 588-571,19,ecnecselodA dna htuoY eht dna spihsnoitaler ylimaf ni noitcaretni fo snrettaP.