Abstract:
هدف از مقاله حاضر ـ به عنوان یک پژوهشی ملی ـ بررسی تاثیر رفتار ارتباطی و نظارتی والدین بر وضعیت تحصیلی ـ اجتماعی دانشجویان بومی و غیربومی دانشگاههای مختلف ایران میباشد. تعداد 2636 نفر متشکل از 1318 نفر دانشجو از میان دانشجویان مجرد دورههای کارشناسی دانشگاههای شهید بهشتی، تبریز، اصفهان، شهرکرد و گیلان (دانشگاههای جامع دولتی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گروههای آموزشی پنجگانه) و 1318 نفر پاسخگو (والد یا یکی از افرادی که به عنوان مراقب اصلی با دانشجو زندگی میکند)، با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. معیار انتخاب پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی با محیط دانشگاه بوده است که در این چارچوب از میان دانشجویان 421 دانشجوی کمیته انضباطی، 245 نفر معادل کمیته انضباطی، انتخاب شدند. سپس هر دو عضو خانوادههای شرکت کننده در طرح (دانشجو و والد پاسخگو( به طور جداگانه مقیاس سنجش کیفیت ارتباط با خانواده و میزان نظارت والدین را تکمیل کردند. یافتههای پژوهش با استفاده از روشهای آماری، تحلیل واریانس یکراهه و دوراهه، t مستقل و آزمون مجذور k تحلیل شد. مقایسه نتایج گزارش شده نشان داد نسبت فراوانی مشاهده شده به فراوانی مورد انتظار تعلق به گروه کمیته انضباطی در دانشجویان غیربومی بیشتر از دانشجویان بومی است و میانگین نمرات ارتباط از دید فرزند و والد، گرمی ارتباط از دید والد، نظارت از دید فرزند و والد و لزوم نظارت از دید والد در گروه دانشجویان بومی در مقایسه با غیربومی، به گونه معناداری بالاتر است. همچنین میانگین نمرات متغیرهای ارتباط از دید فرزند و والد، گرمی ارتباط از دید والد، نظارت از دید فرزند و والد و لزوم نظارت از دید والد در دانشجویانی که محل سکونت آنها همراه خانواده است در مقایسه با دانشجویان ساکن خوابگاه به شکل معناداری بالاتر است. در تفسیر موارد فوق به تبیینهای احتمالی کاربرد نظریه دلبستگی در دوران بزرگسالی و در نظر گرفتن فرایند ترک خانه برای دانشگاه به عنوان یک موقعیت ناآشنا، ترک استان و شهر و انتقال به خوابگاه و در نتیجه کاهش نظارت و حمایت والدین و احساس از دست دادن مهمترین منبع حمایت اجتماعی خود، وجود مسافتهای طولانی و قادر نبودن والدین برای رفت و آمد به محل تحصیل فرزندان و پیامد آن فقدان ارتباط مطلوب و عدم کنترل و نظارت کافی بر وضعیت تحصیلی و اجتماعی دانشجویان اشاره شده است.
Machine summary:
"جدول 1-فراوانی دانشجویان بومی و غیر بومی در گروههای چهارگانه دانشجویان و نتایج آزمون مجذورکا (به تصویر صفحه مراجعه شود)0/001- p 19/65-(3)^ X به دنبال رابطه معنادار بومی و غیر بومی دانشجویان و تعلق به گروههای کمیتهانضباطی،معادل کمیته انضباطی،مشروط و معادل مشروط در جدول 2 با استفاده از آزمون t مستقل بررسی شد که آیا متغیرهای کیفیت ارتباط با خانواده و میزان نظارتوالدین(از دید دانشجویان و والدین آنها)در بین دانشجویان بومی و غیر بومی تفاوتمعنادار دارند؟ جدول 2-میانگین و انحراف معیار نمرات مقیاسهای چندگانه در گروههای دانشجویان بومی و غیر بومی و نتایج آزمون t مستقل در مقایسه میانگین نمرات (به تصویر صفحه مراجعه شود)همان طور که در جدول 2 نشان داده شده است به جز میانگین نمرات متغیرهای«گرمی ارتباط از دید فرزند»و«لزوم نظارت از دید فرزند»،که در بین دانشجویان بومیو غیر بومی تفاوت معناداری ندارد،میانگین نمرات ما بقی متغیرها در بین دو گروهتفاوت معنادار دارد.
جدول 5-میانگین و انحراف معیار نمرات مقیاسهای چندگانه با توجه به محل سکونت دانشجویان و نتایج تحلیلواریانس آن (به تصویر صفحه مراجعه شود) *بحث و نتیجه گری مطالعۀ حاضر به مقایسه تاثیر رفتار ارتباطی و نظارتی والدین بر وضعیت تحصیلی- اجتماعی دانشجویان در دانشگاههای مختلف پرداخت تا موضوع نقش کمیت و کیفیتارتباط و نظارت خانوادهها و پایمدهای آن در سازگاری تحصیلی و اجتماعی فرزندانآنها را با نگاهی مقایسهای بین دانشجویان بومی و غیر بومی بررسی نماید.
yduts lanidutignol raey-evif A:stnerap htiw spihsnoitaler'stnecseloda naciremA dna,spihsnoitaleR ylimaF,tcilfnoC tnecselodA-tneraP"no muisopmys a ta detneserp no hcraeseR rof yteicoS eht fo sgniteeM lainneiB ta"tnemtsujdA tnecselodA ."