Machine summary:
الگوی پیشبینی پیشرفت ریاضی:نقش اهداف پیشرفت،رویکردهای یادگیری و تلاش* tnemeveihcA fo seeloR ehT:tnemeveihcA htaM gnoitciderP rof ledoM A * troffE dna sehcaorppA gninraeL,slaoG دکتر مسعود غلامعلی لواسانی** دکتر الهه حجازی** هیمن خضریآذر** چکیده {IBهدف پژوهش حاضر،بررسی رابطه میان اهدافپیشرفت و پیشرفت ریاضی با توجه به نقش واسطهایرویکردهای یادگیری و تلاش است.
مطابق با یافتههای(کیزیلجونیس وهمکاران،(2009)و شکری و همکاران،(1385)فرض دیگر ما این است که رویکردیادگیری عمیق اثر مثبت و رویکرد یادگیری سطحی اثر منفی بر پیشرفت ریاضی دارد.
اثر غیر مستقیم اهداف اجتناب-عملکرد بر پیشرفت ریاضی در سطح(0/01< p )منفی و معنادار است و از طریق رویکرد یادگیری عمیق،رویکرد یادگیری سطحیصورت میگیرد.
*اثر غیر مستقیم و مثبت اهداف تبحری بر پیشرتف ریاضی نشان میدهد کهدانشآموزانی که هدفشان رشد و بهبود شایستگی و کسب دانش و مهارت است برایرسیدن به اهداف خود تلاش بیشتری کرده و از رویکردهای یادگیری عمیق استفادهمینمایند و این باعث عملکرد تحصیلی بالای این دانشآموزان میشود.
مطالعات دیگری که از الگوی علیاستفاده کردهاند اثر غیر مستقیم اهداف تبحری بر پیشرفت تحصیلی را نشان دادهاند(گرین و میلر 19967؛دوپیرات و مارین،2005؛وروگت و اورت،2008؛سینز و&%05810YSRG058G% همکاران،2008؛لایم،لایو و نای،2008؛حجازی و همکاران،1387).
همچنین معناداربودن اثر غیر مستقیم و منفی اهداف رویکرد-عملکرد و اجتناب-عملکرد بر پیشرفتریاضی نشان میدهد که دانشآموزانی که اهداف رویکرد-عملکرد و اجتناب-عملکرددارند تلاش کمتری برای رسیدن به اهداف خود نشان میدهند و بیشتر از رویکردیادگیری سطحی استفاده میکنند و در نهایت باعث عملکرد تحصیلی ضعیف ایندانشآموزان میشود.
221-203,75,ygolohcysP lanoitacudE sehcaorppa dna slaog tnemeveihca stneduts ytisrevinU.
P,sniS :ksat gniledom desab-retupmoc evitaroballoc a nihtiw ecnamrofrep dna noitavitoM evitingoc,ycaciffe-fles,noitatneiro laog tnemeveihca stneduts neewteb noitaleR .