Abstract:
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر بازی درمانی
به شیوة گروهی بر اختلال اضطراب جدایی کودکان
۵ تا 11 سال شهر اصفهان بدین منظور
ابتدا به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی از
کودکان مراجعه کننده به کلینیکهای شهر اصفهان
دو کلینیک(کودک و نوجوان دانشگاه علوم پزشکی
اصفهان و کلینیک کودکان و نوجوان بیمارستان نور)
به طور تصادفی انتخاب و ۳۰ نفر از کودکان به
عتوان نمونه در دسترس انتخاب سپس به
روش واگذاری تصادفی در دو گروه آزمایش و
کنترل جایگزین گردیدند. گروه آزمایش تحت بازی
درمانی به شیوة گروهی در ۶ جلسة هفتگی قرار
گرفتند و گروه کتترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد.
برای تشخیص این کودکان از سیاهه علایم مرضی
کودکان(۴- فرم والدین استفاده شد. علاره
بر این آزمودنیها. تشخیص روانپزشک. در مورد
اختلال مذکور را نیز دریافت کردند. این سیاهه
براساس ملاکهای چهارمین ویرایش راهنمای
تشخیصی و آماری اختلالات روانی تهیه شده است
که رواپی این ملاکها توسط متخحصصان انجمن
رای ای شاه ات مان افن
پرسشنامه توسط پژوهشگر به روش آلفای کرونباخ
.78 بدست امد. نتایج تحلبل کوواریانس در سیاهه
علایم مرضی کودکان (CHI-۴) نشان داد که بازی
درمانی در مرحلة پس آزمون اختلال اضطراب
جدایی را کاهش میدهد ودر مرحلة پیگیری
نیزاختلال اضطراب جدایی را در گروه آزمایش
کاهش داد
Machine summary:
"نتایج تحلیل کوواریانس در سیاههعلایم مرضی کودکان(4- ISC )نشان داد که بازیدرمانی در مرحلۀ پس آزمون اختلال اضطرابجدایی را کاهش میدهد و در مرحلۀ پیگیرینیز اختلال اضطراب جدایی را در گروه آزمایشکاهش داد.
به عنوان مثال ممی یانلو و همکاران(1379)به&%05606YSRG056G% بررسی تأثیر بازی بر اضطراب کودکان دبستانی بستری در مرکز طبی کودکان تهران درسال 79-78 پرداختهاند.
براتون و ری(2002)بیان کردند که بازی درمانی نتایج مؤثریرا در خود پنداشت،تغییرات رفتاری،مهارتهای اجتماعی و اضطراب نشان داده است.
قبل از شروع جلسات گروهی کودکان یک جلسه به صورت انفرادی به اتاق بازیدرمانی میآمدند که هدف از انجام این کار کاهش اضطراب کودکان و آشنایی آنان بااتاق بازی درمانی و درمانگر بود تا کودکان به یک امنیت و احساس آرامش برسنددرمانگر نیز بتواند اهداف درمانی و نوع بازیهای را متناسب با گروه تعیین کند و بعد ازآن در جلسات گروهی قرار داده شدند.
نتایج تحلیلکوواریانس تأثیر بازی درمانی بر اضطراب جدایی کودکان 5 تا 11 سال در مرحلۀ پسآزمون در جدول 1 ارائه شده است.
جدول 1-نتایج تحلیل کوواریانس به منظور تعیین تأثیر بازی درمانی بر اضطراب جدایی کودکان در مرحله پس آزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود)همانطور که در جدول 1 نشان داده شد.
نتایج تحلیل کوواریانس تأثیر بازی درمانی بر اضطراب جدایی در مرحلۀ پیگیریدر جدول 2 ارائه شده است.
yteixna fo serusaem laroivaheboib s'nerdlihc naciremA nacirfA htiw ypareht yalp puorg deretnec-dlihC.
yrtaihcysP dna ygolohcysP dlihC fo lanruoJ?tciderp redrosid yteixna doohdlihc od .
39-376:(4)36,citcarP dna hcraeseR puorG:nerdlihc loohcserp desuba yllauxes htiw ypareht yalp puorG.
hcraeseR & yroehT,ecitcarP:gnilesnuoC lanoiseforP :ypareht yalp fo ssenvitceffe ehT."