Abstract:
عرضه عقاید، از سنتهای شیعی و مستند به قرآن است. علاوه بر وجود روایاتی دربارة عرضه عقاید اصحاب امامان( به محضر ایشان، در زیارات معصومان( نیز به نوعی با گواه گرفتن معصوم بر باورهای زائر، عرضه عقاید، صورت میگیرد. بخش پایانی زیارت آل یاسین نیز دارای چنین محتوایی است. در این نوشتار، بررسی مفاد این بخش از زیارت، با عرضه به قرآن صورت میپذیرد.
resenting the Beliefs is one of the shiiat’s customs and is based on the Holly Quran. In addition to having traditions on presenting the beliefs of Imam’s companions to their Excellency’s in visiting the infallibles Imams also، in a way، with taking the Imam as a witness on the beliefs of the visitors، the presenting happens too. The ending part of Al-Yasin Ziyarat has the same content. In this writing we take into the consideration the very part in accordance with the Holly Quran.
Machine summary:
"چنین جایگاهی، نشانگر عصمت است که آیه تطهیر، مصداق آن را اهل بیت آن حضرت( معرفی میکند: (إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا( (احزاب: 33) ابوالقاسم حاکم حسکانی از سلیم بن قیس هلالی از امیرالمؤمنین( نقل میکند که فرمود: مراد خداوند در آیه (لتکونوا شهداء علی الناس( ماییم؛ رسول خدا( گواه بر ماست و ما گواه بر مردم [خلق] و حجت خدا در زمینیم، و کسانی هستیم که خداوند فرمود: (و کذلک جعلناکم أمة وسطا( (حسکانی، 1411: ج1، ص119).
از آنجا که خداوند، علیم و حکیم است، بر اساس علم به نیاز بشر و حکمت خویش مسلما اشخاصی را به پیامبری مبعوث کرده است که قرآن، آخرین آنان را رسول اکرم( معرفی مینماید: (ما کان محمد أبا أحد من رجالکم و لکن رسول الله و خاتم النبیین( (احزاب:40) از همین رو عدم قبول نبوت و رسالت حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی( نپذیرفتن علیم و حکیم بودن خداست که مساوی است با انکار ضمنی الوهیت خداوند؛ در نتیجه اقرار به نبوت پیامبر( اقرار ضمنی به الوهیت خداوند نیز هست.
همانطور که در مباحث پیشین گفتیم، پذیرش رسالت پیامبر( مساوی است با پذیرش الوهیت خدا؛ و از آنجا که بر اساس آیه تبلیغ (یا أیها الرسول بلغ ما أنزل إلیک من ربک و إن لم تفعل فما بلغت رسالته( (مائده: 67) پذیرش امامت و ولایت اهل بیت پس از پیامبر( و نیز اقرار به حجت خدا بودن ایشان، همان قبول رسالت پیامبر( است؛ زیرا تکامل تبلیغ رسالت نبی اکرم( به اعلام امامت و ولایت امیرالمؤمنین( مشروط شده است، و تکامل دین و اتمام نعم الهی و مرضی خدا واقع شدن دین با خلافت ایشان محقق میشود."