Abstract:
ﺳﻴﺎﻫﻲ ﺟﺎﻣﻪﻫﺎ و ﭘﺮﭼﻢﻫﺎی ﻋﺒﺎﺳﻴﺎن در دوران ﻧﻬﻀﺖ و ﻧﻈﺎم، ﻣﻮﺟﺐ اﺷﺘﻬﺎر آﻧﻬـﺎﺑﻪ ﻣﺴﻮده ﺷﺪ و ﺑﻪ ﺗﺒﻊ آن، ﻣﺒﻠﻐﺎن و ﻛﺎرﮔﺰاران ﻓﺮﻫﻨﮕـﻲ آﻧﻬـﺎ اﻳـﻦ اﻧﺪﻳـﺸﻪ را درﺗﺎرﻳﺦﻧﮕﺎری اﺳﻼﻣﻲ ﻣﻄﺮح ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ ﻛﻪ رﻧﮓ ﻳﺎد ﺷﺪه، ﻣﺨﺘﺺ ﺧﺎﻧـﺪان ﻋﺒﺎﺳـﻲ و ﻫﻮاداران آﻧﻬﺎ ﺑﻮده اﺳﺖ.ﭘﺮﺳﺶ ﻛﺎﻧﻮﻧﻲ اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ »ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻦ رﻧﮓ ﺳﻴﺎه از ﺟﺎﻧﺐ ﻋﺒﺎﺳﻴﺎن، ﻣﻌﻄﻮف ﺑﻪ ﻛﺪام ﻫﺪف ﺑﻮد؟«اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﻲﻛﻮﺷﺪ ﺑﺎ روﻳﻜﺮدی ﺗﻮﺻﻴﻔﻲـﺗﺤﻠﻴﻠﻲ، ﻧﺸﺎن دﻫﺪ ﻛـﻪ ﻋﺒﺎﺳـﻴﺎن دردوره ﻧﻬﻀﺖ، ﺑﻪ ﺑﻬﺎﻧﻪ ی ﺳﻴﺎﻫﭙﻮﺷﻲ در ﻋـﺰای ﺷـﻬﻴﺪان آلﻣﺤﻤـﺪ، از رﻧـﮓ ﺳـﻴﺎهﺑﻪﻣﺜﺎﺑﻪ اﺑﺰار ﺗﺤﺮﻳﻚ ﻋﻮاﻃﻒ ﺷﻴﻌﻴﺎن و ﻋﻠﻮﻳﺎن ﺑﺎ ﻫﺪف ﺟﺬب آﻧﻬـﺎ در ﻣﺒـﺎرزه ﺑـﺎاﻣﻮﻳﺎن اﺳﺘﻔﺎده ﻛﺮدﻧﺪ؛ اﻣﺎ در دورهی ﻧﻈﺎم، ﺑﺎ ادﻋﺎی ﺗﺄﺳﻲ ﺑﻪ رﻧﮓ ﭘـﺮﭼﻢ ﭘﻴـﺎﻣﺒﺮ،ﺧﻮشﻳﻤﻨﻲ رﻧﮓ ﺳﻴﺎه ﺑﺮای ﺧﺎﻧﺪان ﻋﺒﺪاﻟﻤﻄﻠﺐ، و ﺗﻜﻴﻪ ﺑﺮ رواﻳﺖ ﻧﺠﺎتﺑﺨـﺸﻲ ازﺷﺮق، ﻛﻮﺷﻴﺪﻧﺪ از اﻳﻦ رﻧﮓ، ﺑﻪﻣﻨﺰﻟﻪی اﺑﺰاری ﺑﺮای ﻛﺴﺐ ﻣﺸﺮوﻋﻴﺖ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺑﻬـﺮه ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ.
The blackness of the Abbasid banners and garments in the process of their movement and institution، made them famous as Musawwida (Holder of the Black Color). Therefore، their cultural agents tried to preach it as a special color for the Abbasid family and their followers in the Islamic historiography.
The question which has been settled in the observation center of the current study is: For which aim، did Abbasids choose the black color?
This article – under the descriptive and analytic approach- tries to show that Abbasids used the black color-in the movement course- as an instrument to absorb Shiite and Alid groups for fighting against Umayyads. But the black color was used for obtaining the political legitimacy by them in the institution course.
Machine summary:
ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺗﺎرﻳﺦ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ؛ ﭘﮋوﻫﺶﻧﺎﻣﻪی اﻧﺠﻤﻦ اﻳﺮاﻧﻲ ﺗﺎرﻳﺦ ﺳﺎل دوم، ﺷﻤﺎرهی ﻫﻔﺘﻢ، 0931، ﺻﺺ 731ـ651 واﻛﺎوی ﻛﺎرﺑﺮد رﻧﮓ ﺳﻴﺎه در ﻣﻴﺎن ﻋﺒﺎﺳﻴﺎن ﻋﻠﻲ ﻧﺎﻇﻤﻴﺎن ﻓﺮد ﭼﻜﻴﺪه ﺳﻴﺎﻫﻲ ﺟﺎﻣﻪﻫﺎ و ﭘﺮﭼﻢﻫﺎی ﻋﺒﺎﺳﻴﺎن در دوران ﻧﻬﻀﺖ و ﻧﻈﺎم، ﻣﻮﺟﺐ اﺷﺘﻬﺎر آﻧﻬـﺎﺑﻪ ﻣﺴﻮده ﺷﺪ و ﺑﻪ ﺗﺒﻊ آن، ﻣﺒﻠﻐﺎن و ﻛﺎرﮔﺰاران ﻓﺮﻫﻨﮕـﻲ آﻧﻬـﺎ اﻳـﻦ اﻧﺪﻳـﺸﻪ را درﺗﺎرﻳﺦﻧﮕﺎری اﺳﻼﻣﻲ ﻣﻄﺮح ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ ﻛﻪ رﻧﮓ ﻳﺎد ﺷﺪه، ﻣﺨﺘﺺ ﺧﺎﻧـﺪان ﻋﺒﺎﺳـﻲ و ﻫﻮاداران آﻧﻬﺎ ﺑﻮده اﺳﺖ.
ﭘﺮﭼﻢﻫﺎ و ﺟﺎﻣﻪﻫﺎی ﺳﻴﺎه ﺑﺎ ﺷﺮوع ﻧﻬﻀﺖ ﻋﺒﺎﺳﻴﺎن در ﺧﺮاﺳﺎن، ﭘﺮﭼﻢ ﺳﻴﺎه در ﻛﺎﻧﻮن ﺳﻴﺎﺳﺖﻫﺎی ﺗﺒﻠﻴﻐﻲ اﻳﻦ ﺧﺎﻧﺪان و ﻫﻮاداران آﻧﻬﺎ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺖ و در ﻓﺮدای ﭘﻴﺮوزی، ﺑﻪ ﻧﻤﺎد رﺳﻤﻲ ﺧﻼﻓﺖ ﻋﺒﺎﺳﻲ ﺑﺪل ﺷﺪ.
ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ، ﺑﺮ اﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻣﻲﻛﺮدﻧﺪ ﻛﻪ ﭘﺮﭼﻢ ﺧﺎﻧﺪان ﻋﺒﺎﺳﻲ ﺑﻪ ﺗﺄﺳﻲ از ﭘﺮﭼﻢ ﭘﻴـﺎﻣﺒﺮ در 4 روز ﻓﺘﺢ ﻣﻜﻪ و ﺳﺎﻳﺮ ﻏﺰوات، رﻧﮓ ﺳﻴﺎه ﺑﻪ ﺧﻮد ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.
ﻫﻤﻪی ﺗﻼش آﻧﻬﺎ ﻧﻔﻲ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻣﻴﺎن رﻧﮓ ﺳﻴﺎه و ﺳﻨﺖ ﻧﺒﻮی و ﻧﺸﺎن دادن آن ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از ﺑﺪﻋﺖﻫﺎی اﺑﻮﻣﺴﻠﻢ ﺑﻮد؛4 ﭼﻪ، ﺑﻪرﻏﻢ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت ﻋﺒﺎﺳﻴﺎن، ﮔـﺰارش ﻧـﺎدری در دﺳـﺖ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﺸﺎن دﻫﺪ اﺑﻮﻣـﺴﻠﻢ ﭘـﺮﭼﻢ ﺳـﻴﺎﻫﻲ را از اﻣـﺎم ﻋﺒﺎﺳـﻲ درﻳﺎﻓـﺖ ﻧﻜـﺮد و اﻳـﻦ از ﺑﺮﺳﺎﺧﺘﻪﻫﺎی ﺧﻮد او ﺑﻮد ﻛﻪ ﭘﺎرﭼﻪﻫﺎﻳﻲ را ﺑﻪ رﻧـﮓ ﺳـﻴﺎه درآﻣﻴﺨـﺖ و ﺑـﻪ ﺷـﻜﻞ ﭘـﺮﭼﻢ 1.
واﻛﺎوی ﻛﺎرﺑﺮد رﻧﮓ ﺳﻴﺎه در ﻣﻴﺎن ﻋﺒﺎﺳﻴﺎن 151 1 اﺑﻦﺧﻠﺪون، اﻳﻦ ﺻﻔﺖ را ﻣﺨﺘﺺ ﻗﻴﺎمﻫﺎی ﻋﻠﻮﻳﺎن ﺷﻤﺮد ﻛﻪ ﺣﺎﻣﻞ ﭘﺮﭼﻢﻫﺎی ﺳﻔﻴﺪ ﺑﻮدﻧـﺪ؛ ﭼﻪ، در ﻗﻴﺎم »ﻣﺤﻤﺪ ﻧﻔﺲ اﻟﺰﻛﻴﻪ« و ﺑﺮادرش اﺑﺮاﻫﻴﻢ ﻛﻪ از ﺧﻴﺰشﻫﺎی ﻋﻤـﺪهی ﻋﻠﻮﻳـﺎن در روزﮔﺎر ﻫﺎرون ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﻲآﻣﺪ، ﻫﻴﭻ ﭘﺮﭼﻢ ﺳﻔﻴﺪی ﺑﺮاﻓﺮاﺷﺘﻪ ﻧﺸﺪ.
451 ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺗﺎرﻳﺦ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﺷﻤﺎره 7 ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی ﺗﻮﺟﻴﻬﺎت ﻣﺘﻌﺪد ﻋﺒﺎﺳﻴﺎن ﺑﺮای ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻦ رﻧﮓ ﺳﻴﺎه در دوران ﻧﻬﻀﺖ و ﻧﻈﺎم، ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫـﺪ ﻛﻪ آﻧﻬﺎ ﺑﺎ اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع، ﺑﺮﺧﻮردی اﺑﺰاراﻧﮕﺎراﻧﻪ داﺷﺘﻨﺪ.