Abstract:
هدف اصلی این پژوهش مقایسه سبک های اسنادی دانش آموزان (پسر) نابینا و بینای شهرستان اردبیل بوده است. روش این تحقیق از نوع کاربردی و روش انجام آن زمینه ای است. جامعه آماری برای وصول به هدف پژوهش، از کلیه دانش آموزانی که در سال تحصیلی90-1389 در مدارس استثنایی، عادی و همچنین تلفیقی شهرستان اردبیل مشغول به تحصیل بودند، 36 نفر دانش آموز پسر(18 نفر بینا و 18 نفر نابینا) با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سبک های اسناد (ASQ) استفاده شده است. و داده های پژوهشی با تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که بین سبک اسنادی گروه اصلی و گروه گواه تفاوت معنادار است. بین سبک اسناد دانش آموزان بینا و نابینا در مولفه های درونی- بیرونی، ناپایدار- پایدار و کلی- جزئی تفاوت معنی داری وجود دارد، بدین معنی که سبک اسنادی در دانش آموزان نابینا بیشتر به صورت بیرونی، پایدار و کلی و در دانش آموزان بینا بیشتر درونی، ناپایدار و جزئی است. با توجه به یافته های این تحقیق، به کارگرفتن راهبردهای موثر برای تغییر دادن اسنادهای بیرونی به اسنادهای درونی در افراد نابینا جهت سازگاری بهتر از پیشنهادهای این تحقیق می باشد
Machine summary:
"این ابعاد شامل: علیت (آیا حادثه یا رویداد موردنظر از علل درونی نشأت میگیرد یا بیرونی؟)، ثبات (آیا حادثه یا رویداد اتفاق افتاده پایدار است یا ناپایدار؟) و کلیت Cruickshank Livneh & Wilson Martz Roesch & Weiner Tam attribution Galvin & Cooper (آیا دارای قاعده عمومی است یا خاص موقعیتی است؟) است (گالوین و کوپر، 2006).
از طرف دیگر خسروی و مهدی فر (1376) نشان دادند که افراد مضطرب (حالت اضطرابی بالا و صفت Peterson&Seligman Hull & Mendolia Aydin&Aydin addington Fasih Mabuchi Mitsonis Tabrett & Latham Costello اضطرابی بالا) در مقایسه با افراد بهنجار شکستها را بیشتر به عوامل درونی و موفقیتها را بیشتر به عوامل بیرونی نسبت میدهند.
با توجه به هدف اصلی پژوهش که بررسی سبکهای اسنادی دانشآموزان پسر نابینا و بینا است و از آنجا که محرومیت حسی به ویژه نابینایی یک حالت پایدار در طول زندگی فرد است، پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سؤال بود که سبک اسنادی دانشآموزان نابینا چه تفاوتی با سبک اسنادی دانشآموزان بینا در سه مؤلفه درونی- بیرونی، پایدار- ناپایدار و کلی- جزئی دارد.
به طوری که در این جدول ملاحظه میشود بین دو گروه بینا و نابینا در مؤلفههای درونی- بیرونی [1df= ,(718 /3) F ,01 /0P< ]، ناپایدار- پایدار [1df= ,(205 /4) F ,01 /0P< ] و کلی- جزئی [1df= ,(741 /25) F ,01/0P< ] سبک اسناد تفاوت معنیداری وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری نتایج این مطالعه حاکی از آن است که بین دانشآموزان بینا و نابینا در ابعاد مختلف سبک اسناد (درونی- بیرونی، ناپایدار- پایدار و کلی- جزئی) تفاوت معنیداری وجود دارد.
Modeling the relations of attributional style, expectancies, and depression, Journal of Personality and Social Psychology, 61, 85-97."