Abstract:
یکی از منابعی که بر زیباییشناسی آکوینی بسیار مؤثر بوده آموزههای کتاب مقدس است. سعی آکوینی همواره بر آن بوده که نشان دهد این آموزهها با دستاوردهای اندیشهی فلسفی در خصوص خداوند، جهان و انسان سازگاری دارد. این امر در خصوص مسألهی زیبایی نیز صحت دارد. مقالهی حاضر در پی اثبات این مدعا است که الفاظ متعددی در کتاب مقدس وجود دارند که به «زیبایی» ترجمه شدهاند و به گسترههای معنایی متفاوتی دلالت دارند. بر همین اساس، مصادیق متنوع و متفاوتی نیز برای زیبایی در کتاب مقدس یافت میشود. به همین صورت، بحث از زیبایی نزد آکوینی نیز گسترهی وسیعی را شامل میشود. مهمترین مصادیق زیبایی در کتاب مقدس عبارتند از زیبایی خدای پسر به عنوان شخص دوم تثلیث، زیبایی جهان و زیبایی انسان. بر همین اساس، در زیباییشناسی آکوینی نیز با این تنوع در خصوص زیبایی مواجهایم. آکوینی به لحاظ تعیین مصادیق زیبایی، نحوهی ارتباط و نسبت آنها با یکدیگر و نیز درجهبندی آنها به میزان قابل توجهی از کتاب مقدس تبعیت کرده و اندیشههای خود را با آن آموزهها منطبق ساخته است.
Among different sources the one which made a considerable impact upon Aquinas’ aesthetics is the teachings of the Bible. Aquinas has always tried to prove that these teachings are compatible with philosophical thought’s achievements on God, universe and human. This idea is also applicable to aesthetics. This article is to validate the claim about existence of several words in the Bible which are translated as "beauty" and are referring to different dimensions of meaning. Accordingly, variant and different referents about beauty can be found in the Bible. In this respect, the discussion of beauty explores a large dimension of meaning in Aquinas’ perspective. The most important aesthetic referents in the Bible include the beauty of God the Sun as the second person of trinity, beauty of universe and beauty of human. Accordingly, we are encountering the same variety of beauty in Aquinas’s aesthetics. In respect of appointing referents of beauty, the sort of relation and their relationship with each other, and their classification, Aquinas has considerably followed the Holy Bible’s teachings and has matched his ideas with
Machine summary:
"در پیدایش، این بحث بدانجا مرتبط میشود که خداوند پس از خلقت عالم، به اثر هنری خویش مینگرد و آن را از کمال زیبایی برخوردار میبیند: «آنگاه خدا به آنچه آفریده بود نظر کرد و کار آفرینش را از هر لحاظ زیبا دید...
5 با توجه به آنچه گفته شد و نیز نمونههایی از آیات کتب مقدس که در پی میآید، میتوان چنین نتیجه گرفت که برخی از مهمترین موضوعات زیباییشناختی در کتاب مقدس که تأثیرات زیادی بر آراء زیباییشناختی فیلسوفان مسیحی و بهویژه آکوینی داشته است، عبارت بود از: 6 • ملاکهای زیبایی: اندازه، عدد و وزن به عنوان ملاکهای زیبایی برشمرده شدهاند.
». آکوینی در تفسیر جملهای که آسمان را اثر انگشت خداوند توصیف کرده، این احتمال را مطرح میکند که این اتصاف بدان دلیل باشد که ما معمولا کارهای ظریف و هنرمندانه را با انگشتان خود انجام میدهیم و در اینجا نیز چنین تعبیری به کار رفته تا نشان داده شود که آفرینش آسمانها و ستارگان امری ظریف و هنرمندانه است.
2 در اینجا نیز مفهوم زیبایی را نهفته مییابیم زیرا چه چیزی به غیر از زیبایی میتواند لذتبخش باشد وقتی که به دیده میآید؟ بنابراین مفهوم زیبایی در داستان کتاب مقدس در باب خلقت حضور داشته است و جای تعجب نیست که شارحان قرون وسطی از جمله آکوینی آن را آشکارا عنوان کرده باشند.
2) عنصر آب نیز فاقد زیبایی خاص خود بود زیرا به طور شایستهای نظم نیافته و از عنصر خاک جدا نشده بود؛ چنانکه کتاب مقدس با به کار بردن کلمه «آبهای عمیق» این نکته را نشان میدهد."