Abstract:
باور به ظهور حضرت مهدی بت و برقراری حکومت اسلامی در جهان و ایجاد
عدالت همهجانبه ازآیات و روایات اسلامی بهدست میآید. این باور از طرفی
سبب میشود جامعه منتظر به وضعیت موجود اکتفا نکند و با ستمکاری کنار
نیاید و از طرف دیگر موجب میگردد جامعه درصدد دست یابی به وضعیت
بهتری باشد. بدین ترتیب» بهتدریج» آمادگیهای لازم برای ظهور حضرت
فراهم میشود. به ویژه اگراین باور به دیگر جوامع نیز تسرّی یابد. این نوشته
درصدد است با مطالعه روشهایی که باور به ظهور حضرت» موجب تحولات
و تاثیراتی در جامعه منتظر میشود. مصادیق و روشهای قانونی یا رسمی و
ابزاری و هنجاری آن را معرفی و تشریح کند.
Machine summary:
"تداوم و تعمیق این روابط دوجانبه، با توجه به اینکه حضرت، جانشین پیامبر عالیقدر اسلام(، اسوۀ انسانیت، حجت خداوند متعال و دارای عالیترین درجۀ کمالات انسانی است، موجب تعالی هرچه بیشتر جامعه و افراد آن میشود، مشابهتهای جامعه را به رهبر خود فزونی میبخشد و یکی از بهترین راههای تعالی معنوی و اخلاقی جامعۀ منتظر است.
2. تشکیل سازمان مراجع دینی: با توجه به احادیث معتبر، در زمان غیبت کبرا، فقهای واجد شرایط و اسلامشناسان دارای صلاحیت به عنوان نواب عمومی حضرت در کنار دیگر فعالیتهای خود، همراه با داشتن بازوی نیرومند حزب منتظران، بخشی از مدیریت وقت، امکانات و تواناییهای خود را مصروف آمادهسازی جامعۀ منتظر خواهد کرد.
این نوشته میخواهد این نکته را مطرح کند که هر فرد و گروه اجتماعی بهطور طبیعی با توجه به اعتقادات خود در ابتدا به اینجا خواهد رسید که باید بخشی از وقت، امکانات و تواناییهای خود را در مسیر پدیدۀ انتظار به کار گیرد و در مرحلۀ بعد، حیات فردی و اجتماعی خود را بهگونهای سامان دهد که صبغۀ انتظاری داشته باشد که همان صبغۀ الهی است.
به نظر میرسد در کنار تقویت ایمان و درخواست از خداوند متعال که دچار تردید نشویم _ بهویژه کسانی که به حالت روحی و آمادگی نسلهای پیشین و انتظار آنان توجه میکنند _ شاید بتوان مسئلۀ انتظار و آمادگی برای ظهور و در عین حال، انجام فعالیتهای عادی و معمولی زندگی اسلامی را به مضمون این آموزههای دینی تنظیر و تشبیه کرد که «اعمل لدنیاک کأنک تعیش ابدا و اعمل لأخرتک کأنک تموت غدا»."