Abstract:
نقش زبان در آفرینش شاهکارهای ادبی آنچنان مهم است که تصور ادبیات بدون زبان، غیرممکن به نظر میرسد. زبان در کاربرد ادبی، نه ابزار زیبایی بلکه خود زیبایی است. از این نظر ارتباط آن دو، از روابط ظرف و مظروف بسی عمیقتر و پیچیدهتر است. با راهاندازی رشتة «زبان و ادبیات فارسی» در دانشگاههای ایران، پژوهشهای زبانی در کنار مطالعات ادبی همواره مورد توجه استادان بزرگ بودهاست. با نگاهی گذرا به سرفصلهای آموزشی دروس کارشناسی و دکتری این رشته در دهههای سی، چهل، و پنجاه خورشیدی درمییابیم که از نظر کارشناسان وقت، مطالعة زبان فارسی و پیشینة آن در دورة میانه و باستان به موازات آموزش متون ادبی مورد توجه بودهاست. بزرگان ادب فارسی علاوهبر تعلیم ادبیات به دانشجویان، در قالب کتابهای سبکشناسی، تاریخ زبان فارسی، دستور زبان فارسی و تصحیح نسخههای خطی نیز در تقویت و توسعة دانش آنها اهتمام داشتند. با چاپ و انتشار نشریات علمی در دانشگاهها، شاهد پژوهشهای تخصصی در حوزههای مختلف زبانی در قالب مقالههای دستوری، ریشهشناسی، گویششناسی، تصحیح متون، و غیره بودهایم. با انشعاب رشتههای «فرهنگ و زبانهای باستانی» و «زبانشناسی همگانی» از «زبان و ادبیات فارسی»، کمکم مواد آموزشی این رشته به مطالعة متون و مسائل ادبی سوق پیدا کرد و مطالعات و پژوهشهای زبانی آن، چنان کمرنگ شد که امروزه جز در قالب چند واحد آموزشی چندان جدی گرفته نمیشود. البته با جدا شدن رشتههای جدید از «زبان و ادبیات فارسی» و اخیرا پیدایش رشتة «آموزش زبان فارسی»، فرصت مطالعات تخصصی زبان فارسی فراهم آمده و این موضوع خود امری مبارک و ستودنی است، اما شواهد موجود آموزشی و پژوهشی حاکی از آن است که هریک از این رشتهها به راهی جداگانه میروند و بیم آن است که فاصلة آنها از یکدیگر به جزایری نامرتبط تبدیل شود. اکنون پژوهشگران عرصة زبان و ادبیات فارسی بیشتر به ادبیات جدید و مطالعات میانرشتهای روی آوردهاند تا ادب کلاسیک فارسی، ضمن آنکه پژوهشهای زبانی آنها در محافل علمی و نشریات تخصصی هم جای بحث دارد و هم انگشتشمار است. از طرفی محققان زبانشناس فارسی بیشتر اهتمام خود را وقف توسعة دانش زبانشناسی و انطباق دادههای زبان فارسی امروز با نظریههای عمومی آن کردهاند و چندان با متون تاریخی زبان فارسی، بهویژه با زبانهای ایرانی پیش از اسلام (دورة میانه و باستان) انس و الفتی ندارند. همت متخصصان زبانهای باستانی نیز غالبا در حوزة زبانهای خاموش محصور شده، جز در ریشهشناسی واژهها، کمتر به فارسی امروز میپردازند. از آنجا که زبان یک پیوستار را تشکیل میدهد و تحول طبیعی آن براساس قواعدی خاص در طول زمان صورت میگیرد، بنابراین مطالعة دقیق آن جز از رهگذر اطلاعات توأمان تاریخی- توصیفی کامل نخواهد بود. فصلنامة ادبپژوهی از بدو تأسیس سعی کردهاست در کنار یافتههای پژوهشی محققان ادبدوست، در نشر دستاوردهای علمی پژوهشگران عرصة زبان فارسی و گویشهای ایرانی نیز سهیم باشد. با این رویکرد، در اغلب شمارههای خود، به انتشار برخی مقالههای زبانی با رویکردهای تاریخی، توصیفی و گویششناسی نیز اهتمام داشتهاست. از آنجا که این نشریه با استقبال روزافزون محققان زبانشناس همواره مواجه بوده و بخشی از مقالات مصوب آن در حوزة مطالعات زبان فارسی و گویشهای ایرانی قرار گرفته بود، با نظر هیأت محترم تحریریه، این شماره به ویژهنامة «زبان و گویش» اختصاص یافت. دست همة زبانپژوهان را در ادامه و استمرار این راه بهگرمی میفشاریم.
Machine summary:
بـا نگـاهي گـذرا بـه سرفصل هاي آموزشي دروس کارشناسي و دکتري اين رشته در دهـه هـاي سـي ، چهـل ، و پنجاه خورشيدي درمي يابيم که از نظر کارشناسان وقت ، مطالعة زبان فارسي و پيشينة آن در دورٔە ميانه و باستان به موازات آموزش متون ادبي مورد توجه بـوده اسـت .
با انشعاب رشته هاي «فرهنگ و زبـان هـاي باسـتاني » و «زبـان شناسـي همگـاني » از «زبان و ادبيات فارسي »، کم کم مواد آموزشي اين رشته به مطالعة متـون و مـسائل ادبـي سوق پيدا کرد و مطالعات و پژوهش هاي زباني آن ، چنان کم رنگ شد که امـروزه جـز در قالب چند واحد آموزشي چندان جدي گرفته نمي شود.
با اين رويکرد، در اغلب شماره هاي خود، به انتشار برخي مقاله هاي زباني با رويکردهاي تاريخي ، توصيفي و گويش شناسي نيز اهتمام داشته اسـت .