Abstract:
در این نوشتار؛ تلاش شده است تا نشانههای سوررئالیسم و اصول آن در نوشتهی ارزش مند عطار در تذکرﺓالاولیا، نشان داده شود. البته پژوهشهایی از این دست که مربوط به دو حوزهی فرهنگی و دو عصر مختلف است، گاه ناهم خوانیهایی دارد که بر اهل فن، پوشیده نیست. به رغم آگاهی از این نکته که جغرافیای ظهور سوررئالیسم غرب امروز بوده است و خواستها و خاستگاههای متفاوتی با قلمرو معرفتی عطار دارد، نشانههایی را میتوان در آثار عطار یافت که با اصول سورریالیستها تا حدی قابل تفسیر است؛ مانند هزل، امر شگفت و جادو، خواب و رویا، نگارش خودبه خودی، جنون و دیوانگی و تصادف عینی. برآنیم تا به اجمال و به روش تحلیل و توصیف متن تذکرهالاولیا، این ویژگیها را در آن بیابیم.
Machine summary:
تشابهات صوری ادبیات سوررئالیستی درتذکرٔەالاولیای عطار مریم خلیلی جهان تیغ * فاطمه تیموری فتحی دانشگاه سیستان وبلوچستان واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاداسلامی، واحد زاهدان چکیده در این نوشتار؛ تلاش شده است تا نشانه های سوررئالیسم واصول آن در نوشته ی ارزش مند عطار در تذکرٔەالاولیا، نشان داده شود.
به رغم آگاهی از این نکته که جغرافیای ظهور سوررئالیسم غرب امروز بوده است وخواست ها و خاستگاه های متفاوتی با قلمرو معرفتی عطار دارد، نشانه هایی را می تـوان در آثـار عطـار یافـت کـه بـا اصـول سورریالیست ها تا حدی قابل تفسیر است ؛ مانند هزل ، امر شگفت وجادو، خواب ورویا، نگارش خودبه خودی، جنون ودیوانگی وتصادف عینـی .
فضای فکری وفرهنگی عصر عطـار از حسـین علـی بیهقـی (١٣٧٤) «سوررئالیسـم در اشعار مولانا» از وحید یعقوبی (١٣٨٨) و«سوررئالیسـم وقابلیـت هـای هنـری مفـاهیم عرفانی از محمد تدین » (١٣٨٩) از جمله مقالاتی هستند که در این مورد منتشر شده اند؛ اما در زمینه ی تذکرالاولیـا و تشـابهات صـوری آن بـا سوررئالیسـم ، تـاکنون پـژوهش مستقلی صورت نگرفته است .
»(رادفر، ١٣٧٣: ١٤٨) عطار در نوشته های خود، به فراوانی از طنز بهره گرفتـه اسـت تـا اشـتیاق بـه زبـان نیامدنی آدمی را با تصاویری برانگیزاننده در شریان زبان خود به گردش درآورد.
این همان چیزی است که عطـار تحـت عنـوان «کرامـات » از آن یـاد مـی کنـد ودر تذکرالاولیا نمونه های فراوانـی از آن وجـود دارد: «نقـل اسـت کــه مالـک در سـایه ی دیـواری خفته بود.