Abstract:
در این مقاله وبلاگنویسی طلاب با رویکردی ارتباطشناختی تحلیل شده است؛ بهاین معنا که هر وبلاگ از چهار بعد فرستنده، پیام، رسانه و مخاطب، مورد تحلیل قرار گرفته است. وبلاگهای نمونه بر اساس نمونهگیری هدفمند و پس از گونهشناسی وبلاگهای طلاب، که به هفتگونه سیاسی، اجتماعی، ادبی، روزنوشت، اندیشه، معارفی و سایر(عمومی) تقسیم شدهاند و لحاظ کردن معیارهایی نظیر سابقه چهارساله وبلاگ و بهروزرسانی مستمر، انتخاب شدهاند. در ادامه با الهام از «مدل هنجاری رسانههای سایبر اسلامی» که با هدف تحلیل سایتهای دینی طراحی شده و به همین دلیل در تحلیل وبلاگ فاقد کارایی لازم است، مدلی برای تحلیل ارتباطشناختی وبلاگنویسی طلاب ارائه شده است، که شامل 21 شاخص است. در گزینش شاخصهای درون مدل، تناظر با ابعاد چهارگانه فرآیند ارتباط و وجود جامعیت و تناسب لازم جهت تحلیل ارتباطشناختی وبلاگ، مدنظر قرار گرفت. در مرحلة بعد، هریک از وبلاگهای نمونه بر طبق مدل پیشنهادی تحلیل شدند. برخی از یافتههای تحقیق از این قراراند: ذکر هویت فردی و صنفی در اکثر وبلاگهای طلاب، تفاوت الگوی وبلاگنویسی طلاب زن نسبت به طلاب مرد و بهرهگیری طلاب اصلاحطلب از الگوی جریان دومرحلهای. در پایان نیز به منظور حضور کارآمدتر طلاب در عرصه وبلاگنویسی، پیشنهادهایی مانند نگارش گروهی، بهروزرسانی متوسط، اعتبارسازی، خاصسازی و... ارائه شده است.
Machine summary:
"با توجه به این مسئله، مطالعه وضعیت وبلاگنویسی طلاب، روشن خواهد کرد، که طلاب عصر ارتباطات تا چه حد و چگونه توانستهاند، از این ابزار برای تبلیغ آموزههای اسلامی استفاده کنند؟ و در این راه، چه تجارب قابل کاربستی را برای دیگر مبلغان دینی اندوختهاند؟ با توجه به گفتار فوق، هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل و شناخت مهمترین ویژگی-های ساختاری و محتوایی وبلاگهای طلاب شیعه فارسیزبان است.
در ادامه، ضمن ارائه مدل مذکور، توضیحی مختصر درباب شاخصهای درون این مدل نیز بیان میشود: جدول شماره یک- مدل تحلیل ارتباطشناختی وبلاگنویسی طلاب فرستنده(بلاگر) پیام رسانه مخاطب هویت(اسم نویسنده) تامین پیام نام رسانه مخاطبگزینی اسم واقعی اسم مستعار توزیعی تولیدی عنوان معرف طلبگی عنوان غیرمعرف طلبگی غیرمسلمانان، مسلمانان نومسلمانان جنسیت کیفیت ارائه نحوه مالکیت وبلاگ بخشبندی مخاطبان مرد زن متن،صوت، تصویر، فیلم تکزبانه، چندزبانه مستقل غیرمستقل(استفاده از سرویسدهندههای رایگان) نوجوانان، جوانان، محققان، خاص، سایر تحصیلات موضوع میانگین بهروزرسانی میانگین کامنت سطح حوزه سطح حوزه+دانشگاه خارج حوزه خارج حوزه+دانشگاه سیاسی، اجتماعی، ادبی، روزنوشت، اندیشه، معارفی، سایر بالا متوسط پایین هیچ بالا متوسط پایین هیچ سن سبک نگارش قالب وبلاگ زیر 18(نوجوان) 18-35(جوان) 36-59(میانسال) 60 به بالا(سالمند) رسمی غیررسمی عمومی اختصاصی فردی یا گروهی بودن نحوه تأمین هزینه فردی نیمهگروهی(دونفره) گروهی شخصی، بودجه دولتی، کمک عمومی، آگهی، نامعلوم گرایش سیاسی تعامل با رقیب اصولگرا، اصلاحطلب بالا، متوسط، پایین، هیچ اهداف تعامل با همسو اطلاعرسانی، دعوت(مناسکمحور)، بسیج بالا، متوسط، پایین، هیچ در ادامه، دربارة برخی از شاخصهای مدل، توضیحاتی ذکر میشود."