Abstract:
سازمانها و شرکتهای مختلف در سالهای اخیر پیوستن به روند دانش را آغاز کرده اند و مفاهیم جدیدی همچون کار دانشی، نیروی دانشی، مدیریت دانش و سازمانهای دانشی از شدت یافتن این روند خبر می دهند. مدیریت دانش، مفهومی پیچیده و گسترده است. تعاریف گوناگون مدیریت دانش توسط صاحبنظران این رشته بر گستردگی و چند بعدی بودن این مفهوم دلالت دارد. از طرفی مدیریت دانش مستلزم سرمایه گذاری، پیوند انسان و تکنولوژی، رابطه با سیاست، وجود مدیران دانش، ترسیم دانش، بهبود فرآیندهای کاردانش، بکارگیری دانش، قرارداد دانشی و... می باشد با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت دستیابی سریع به مدیریت دانش، آشنایی با تعاریف، مفاهیم و اصول این مدیریت بسیار ضروری بنظر می رسد، از اینرو در مقاله حاضر بدانها خواهیم پرداخت.
Machine summary:
"اگرچه بسیاری از سازمانها به سوی پیدهسازی مدیریت دانش گام برداشتهاند لیکن تجربه بسیاری از آنها به شکست انجمیده که بیانگر این مهم میباشد که در فرآیند مدیریت دانش مجموعهای از قواعد نهفته است که باید به آنها پیبند بود.
دانش فردی (Individual Knowledge) به دانش شخصی افراد اشاره دارد،در صورتی که فرد از دانسته خود آگاه باشد به آن دانش آگاهانه1میگویند که ضرورت ندارد شخص آنها را اظهار کند و در مقابل دانش خودکار2مطرح است که از طریق تجربه انداخته شده و بهطور علمی و خودکار به سایرین ارائه میشود.
Collective Knowledge سلسله مراتب دانش برای نشان دادن سازمان دانش و تلفیق دانش فردی و جمعی در سازمان و ایجاد ارتباط بین سطوح سازمانی از پنج مفهوم استفاده شده است.
سپس افراد اطلاعات پرورده را در یک زمینه خاص قرار میدهند و معانی تازهای از آنها استنباط میکنند که این به معنای ایجاد دانش است درواقع اطلاعاتی که با تجربه،تعبیر و تامل ترکیب میشود و اقدام صحیح را ممکن میسازد.
مدیریت دانش چیست؟از کجا نشأت میگیرد؟و چرا مهم است؟ بلانت1معتقد است،مدیریت دانش فرآیندی است که از طریق آن سازمانها اطلاعات جمعآوری شده خود را به کار میگیرند.
کارل ویگ3معتقد است که مدیریت دانش یعنی ایجاد فرآیندهای لازم برای شناسایی و جذب داده،اطلاعات و دانشهای مورد نیاز سازمان از محیط دونی و بیرونی و انتقال آنها به تصمیمها و اقدامات سازمان و افراد.
شکل(2) مدلهای مدیریت دانش و مهندسی دانش را در حالتی نشان میدهد که دو فرآیند در کنار یکدیگر قرار داده شده است و مکمل همدیگر هستند."