Abstract:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین سبک هویت افراد با شادی آنان بوده است. روش: روش تحقیق مورد استفاده توصیفی از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعه مورد مطالعه، تمام دانشجویان پردیس قم دانشگاه تهران بودند. با توجه به نمونه مورد مطالعه، 90 پرسشنامه توزیع شد که 78 پرسشنامه در تحلیل ها مورد استفاده قرار گرفت. نمونه های آماری به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. یافته ها نشان داد که بین هویت، هویت اطلاعاتی، هنجاری و تعهدی با شادی ارتباط معنی دار مثبت وجود دارد. همچنین بین هویت هنجاری و شادی، ارتباط معنی داری پیدا نشد. نتیجه گیری: تقویت برون گرایی دانشجویان، کاهش خود محوری، تقویت هم نوایی در حد متوسط، دستیابی به استقلال عاطفی و گرایش به مسئولیت پذیری، راهکارهایی هستند که سبک های هویتی و شادی را تقویت می نمایند.
Machine summary:
بررسی رابطة بین سبک هویتی دانشجویان با شادی و ارائة راهکارهای عملی برای ارتقای شادی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجویان پردیس قم دانشگاه تهران) چکیده هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطة بین سبک هویت افراد با شادی آنان بوده است.
یافتهها نشان داد که بین هویت، هویت اطلاعاتی، هنجاری و تعهدی با شادی ارتباط معنیدار مثبت وجود دارد.
در این چارچوب، هایبورن، جزء دومی را با عنوان «گرایش حالت» Happiness Positive Psychology Lynard Mood Propensity بیان کرده که به معنی تمایل افراد برای تجربة حالات روانی مختلف است و میتواند در شرایط مختلف، متفاوت باشد.
کسی که دارای این نوع سبک هویتی است، در برقراری روابط بین فردی، سنجیدهتر و بهتر عمل میکند؛ شکیبایی بیشتری نسبت به کسانی که عقایدی متفاوت با آنها دارد، نشان میدهد و نیاز کمتری به تأیید و تصدیق دیگران برای کسب اطمینان نسبت به خود دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج به دست آمده از جدول 9 نشان میدهد که چون مقدار معنیداری و معیار تصمیم (P-Value) سبک هویت اطلاعاتی، هنجاری و تعهدی با شادی، کمتر از 01/0 است، ارتباط معنیداری بین آنها مشاهده میشود.
در ضمن، ارتباط بین سبک هویت اطلاعاتی، هنجاری و تعهدی با شادی، دارای علامت مثبت است.
بنابر این، جهت تغییرات سبک هویت اطلاعاتی، هنجاری و تعهدی با شادی، همجهت و از نوع مثبت است؛ یعنی افزایش گرایش افراد به این سبک هویتی، باعث افزایش شادی آنان میشود.
6. مسئولیتپذیر شدن دانشجویان باعث بهبود سبک هویت افراد و شادی آنان میشود.
تحقیقات نشان میدهد که بین سبک هویت اطلاعاتی و تعهدی و مسئولیتپذیری، ارتباط معنیدار مثبت وجود دارد(سعادتی شامیر و همکاران، 1386، ص 108).