Abstract:
تحقیق حاضر به منظور ساخت پرسشنامه ایرانی ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی (ISEEQ) استادان و سنجش اعتبار و پایایی آن اجراء گردید. برای نیل به هدف تحقیق 962 دانشجو از دانشگاههای دولتی شهر تهران در رشتههای علوم انسانی انتخاب و ISEEQ را تکمیل نمودند. اعتبار پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی بررسی و براین اساس 10 عامل استخراج گردید. این عوامل با توجه به مبانی نظری تحقیق و محتوای سؤالاتی که بر روی هر عامل بار شدند بشرح زیر نامگذاری شدند: توانایی علمی، پویایی و علاقه مندی، تقویت انگیزه و توانایی های دانشجویان، کیفیت ارتباط انسانی استاد و دانشجو در کلاس درس، کیفیت ارتباط انسانی استاد و دانشجو در خارج از کلاس درس، ارزیابی و بازخورد، سازماندهی (وضوح)، رعایت مسائل اخلاقی، رعایت نظم و مقررات آموزشی و رضایت از استاد نامگذاری شد. پایایی پرسشنامه به وسیله روش همسانی درونی و با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ برآورد گردید. براساس نتایج حاصله، ضرایب آلفای عوامل 10 گانه (بهاستثناء عامل رعایت مسائلاخلاقی که 61/0میباشد) رضایتبخش میباشد. کوچکترین ضریب آلفا پس از عامل رعایت مسائل اخلاقی متعلق به عامل رعایت نظم و مقررات آموزشی برابر با 69/0 با 3 سوال و بزرگترین ضریب آلفا متعلق به عامل توانایی علمی برابر با 91/0 با 18 سوال می باشد. ضریب پایایی کل پرسشنامه نیز 97/0 به دست آمد که قابل توجه است. طبق نتایج این تحقیق ISEEQ واجد شرایط لازم برای بهره گیری به منظور ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی استادان میباشد.
Machine summary:
"در این میان سادهترین و پرکاربردترین روش ارزشیابی کیفیت آموزش استادان در Boyle, Pettigrove & Atkinson Green, Ellis, Fremont, & Batty Bland , Wersal , vanloy , & Jacott Shores, Clearfield, & Alexander Trinity University Fink Cook Seldin Jacobs سراسر جهان استفاده از نظرات دانشجویان است.
پژوهش حاضر بر آن است تا با بهره گیری از مولفه های تدریس اثربخش و - Spooren - Bardes & Hayes - Copeland & Hewson - Irby, Gillmore & Ramsey - Wright & Gregory - Abrami - Feldman -March - Dunkin همچنین بهره گیری از پرسشنامه های کنونی، ابزاری معتبر، پایا و چند بعدی برای ارزشیابی عملکرد آموزشی استادان طراحی نماید.
جدول شماره (4): ضرایب همسانی درونی عوامل استخراج شده (آلفای کرانباخ) ضریب آلفا تعداد سوالات عامل 91/0 18 توانایی علمی 88/0 8 پویایی و علاقه مندی 86/0 9 تقویت انگیزه و توانایی های دانشجویان Iran Student’s Evaluation of Educational Quality (ISEEQ) 80/0 6 کیفیت ارتباط انسانی بین استاد و دانشجو در کلاس درس 77/0 5 کیفیت ارتباط انسانی بین استاد و دانشجو در خارج از کلاس درس 75/0 5 ارزیابی و بازخورد 82/0 6 سازماندهی (وضوح) 61/0 3 رعایت مسائل اخلاقی 1 69/0 3 رعایت نظم و مقررات آموزشی 79/0 6 رضایت از استاد 97/0 69 کل پرسشنامه بر اساس نتایج حاصله، ضرایب آلفای عوامل 10 گانه (به استثناء عامل رعایت مسائل اخلاقی که 61/0 می باشد) رضایت بخش می باشد."