Abstract:
به منظور اعتباریابی، رواسازی، و هنجاریابی آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا برای دانشجویان دانشگاه ملایر، نمونهای به حجم 340 نفر از دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. این دانشجویان به عنوان آزمودنی تحت شرایط یکسان به سئوالات آزمون مهارتهای تفکر انتقاادی کالیفرنیا پاسخ دادند. محتوای سئوالات آزمون ترجمه شد، مادههای آن با فرهنگ ایرانی متناسب شد و سئوالات نامناسب حذف گردید. اعتبار آزمون به روش کودر – ریچاردسون 689/0؛ به روش دو نیمهای کردن آزمون 558/0؛ و به روش بازآزمایی 652/0 برآورد شد. روایی آزمون به روش روایی سازه (روایی همگرایی و واگرایی) بررسی شد. در روایی همگرایی همبستگی نمرات آزمون با نمرات آزمون تفکر انتقادی واتسون – گلاسر 64/0 برآورد شد. در روایی واگرایی همبستگی نمرات آزمون با معدل دانشجویان، و نمرات آزمون اضطراب کتل به ترتیب 31/0 و 25/0- برآورد شد؛ این همبستگیها نشان میدهند که تفکر انتقادی، معدل و اضطراب سازههای متفاوتی هستند. تحلیل عاملی پاسخهای دانشجویان به آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا نشان داد که این آزمون از 15 عامل با ارزش ویژۀ بزرگتر از یک اشباع است که این عوامل مجموعا 42/61 درصد از واریانس کل آزمون را توجیه میکنند. البته فقط سه عامل نخست با بیش از 3 سئوال همبستگی بالاتر از3/0 بودند. بین میانگین نمرات آزمون در گروههای تحصیلی و جنسی تفاوت معنیدار مشاهده نشد. در نهایت برای آزمون هنجار تهیه شد.
Machine summary:
"تفکر Dellarosa critical thinking Simpson Piirto Howe Warren انتقادی پیچیده و چندبعدی است و بسیاری از مهارتهای دیگر لازم برای زندگی مثل: حل مسئله، تصمیمگیری، و تفکر خلاق با آن در ارتباط نزدیکاند (سیمپسون، 2002).
در این پژوهش تلاش شده است تا آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا به زبان فارسی ترجمه شود، سئوالات آن متناسب با فرهنگ ایرانی تغییر و تعدیل شوند، اعتبار 3 و روایی 4 آزمون برآورد شده و برای آن هنجار ایرانی تهیه شود.
پرسشهای آزمون موضوعات متفاوتی را پوشش میدهند؛ برخی از پرسشها بر واقعیتها تأکید دارند و روایی صوری آنها بالا است، اما به صورت بالقوه استدلال کردن را با محتوا Krijcie Morgan cohen Manion Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal (WGCTA) ترکیب میکنند؛ مثل پرسش شمارة(1)[ عبارت «رضا نگران نباش.
Howell Whitlow Stover Williams Johnson 2- آیا آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا برای جامعۀ دانشجویی ایران از اعتبار قابل قبولی برخوردار است؟ برای بررسی اعتبار آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا از روشهای متفاوتی استفاده شد که این روشها و نتایج حاصل از آنها به قرار زیر است: الف) روش کودر – ریچاردسون: این روش بر محاسبه واریانس تک تک سئوالات و واریانس نمرات کل آزمون استوار است و مستلزم فقط یکبار اجرای آزمون است."